Tewaterlating replica IJzertijdkano

Na 30 dagen hard werken is de experimentele replica van de ijzertijdkano van Vlaardingen Vergulde Hand klaar! Vlaardingse schoolkinderen zullen de kano op 16 februari te water laten.

Het reconstrueren van een ijzertijdkano

De originele boomstamkano is gevonden in 2005 tijdens opgravingen bij Vergulde Hand in Vlaardingen en is gedateerd op 683 jaar v. Chr.. De reconstructie is gemaakt door Leo Wolterbeek, Diederik Pomstra en lokale vrijwilligers met wetenschappelijke begeleiding van Annemieke Verbaas (Material Culture Studies) en bio-archeologen van Biax Consult.

Voor de reconstructie werden een 160 jaar oude eik en replica’s van ijzertijdwerktuigen gebruikt. Het productieproces is gedocumenteerd en in de zomer zullen gebruiks experimenten gedaan worden met de zeewaardigheid, belastbaarheid en snelheid van de kano. Dit experiment maakt deel uit van een multidisciplinair onderzoek naar boomstamkano’s in verschillende perioden van de prehistorie.

Educatief Archeologisch Erf

De kano zelf zal worden gebruikt in het Educatief Archeologisch Erf dat de komende jaren in de Broekpolder in Vlaardingen wordt opgebouwd en waarbij wetenschappers van de faculteit Archeologie nauw betrokken zijn.

In de time-lapse is te zien hoe de kano uit de stam werd gehakt.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of