Zuid-Afrikaanse minister Naledi Pandor als Honorary Professor naar Leiden

De Zuid-Afrikaanse minister van wetenschap en technologie, Naledi Pandor, bezoekt op 26 en 27 februari 2018 de Universiteit Leiden als honorary Oort Visiting Professor of ‘Astronomy for Development’.

Op maandag 26 februari houdt Naledi Pandor over het gebruik van sterrenkunde als instrument voor sociaaleconomische ontwikkeling een ceremoniële rede in het Academiegebouw van de Universiteit Leiden. Op 27 februari leidt zij een interdisciplinair symposium over Science Diplomacy and Development op de Leiden University Campus in Den Haag. Beide evenementen zijn alleen op uitnodiging.

Sterrenkunde in Zuid-Afrika

Sterrenkunde is een unieke combinatie van wetenschappelijke, technologische en culturele aspecten. Na het afschaffen van de apartheid heeft Zuid-Afrika grote optische en radiotelescopen gebouwd. Ook is het land een van de drijvende krachten van de nog te bouwen SKA-radiotelescoop die uit vele stations in en rondom Zuid-Afrika en Australië zal bestaan. De belangrijkste reden voor Zuid-Afrika om astronomie te ondersteunen is het vermogen van de sterrenkunde te fungeren als instrument voor het stimuleren van technologische, sociale en economische ontwikkeling.

Charismatisch leider

Naledi Pandor was van 2009 tot 2012 en is van 2014 tot nu minister van wetenschap en technologie van Zuid-Afrika. Zij staat bekend als een inspirerende en charismatische pleitbezorger voor de wetenschap, met name sterrenkunde, als instrument voor ontwikkeling. Onder Pandors leiding maakte Zuid-Afrika grote stappen op het gebied van wetenschap en technologie. Daarbij pleitte ze er steevast voor om hierbij ook Zuid-Afrika’s voorheen onderbenutte talenten te gebruiken: zwarte Zuid-Afrikanen, vrouwen en minderheden. Ze ontving verschillende onderscheidingen voor haar prestaties, waaronder het Grootkruis van Verdienste van de Duitse regering, de Science Diplomacy Award van de American Association for the Advancement of Science en eredoctoraten van de Universiteit Stellenbosch, Nova Universiteit Lissabon en University College Dublin.

Oprichting IAU Office of Astronomy for Development

Na de ceremoniële rede zal een overeenkomst worden getekend voor de oprichting van een Europees IAU Office of Astronomy for Development in Leiden. Dit kantoor zal sterrenkunde benutten om technologische capaciteit en infrastructuur op te bouwen en inspirerend wetenschappelijk en technisch onderwijs binnen Europa te stimuleren. Het nieuwe bureau zal zich extra richten op kinderen van migranten en andere achtergestelde minderheden.

Leids emeritus-hoogleraar George Miley, die als vicepresident van de IAU het netwerk Astronomy for Development oprichtte, is zeer verheugd dat minister Pandor Leiden zal bezoeken. 'Ze is een vooruitstrevende minister die onvermoeibaar werkt aan internationale samenwerking op het gebied van onderwijs, wetenschap, technologie en innovatie. Professor Pandor ziet de wetenschap als een uniek instrument dat de sociaaleconomische ontwikkeling in Zuid-Afrika, het Afrikaanse continent en de rest van de wereld kan stimuleren.’

Het Europees IAU Office of Astronomy for Development in Leiden is een samenwerkingsverband van de Universiteit Leiden, de European Astronomical Society de International Astronomical Union (IAU) en de Zuidafrikaanse National Research Foundation. Het zal deel uitmaken van een netwerk van negen kantoren over de hele wereld die als doel hebben bij te dragen aan de VN-doelstellingen voor duurzame ontwikkeling. Het netwerk wordt gecoördineerd door het IAU Office of Astronomy for Development in Kaapstad.

Symposium

Ter ere van minister Pandor wordt op 27 februari op Leiden University College Den Haag een interdisciplinair symposium over Science Diplomacy and International Development gehouden. Het wordt georganiseerd door de European Commission Space Awareness project, Sterrewacht Leiden, het Afrika-Studiecentrum Leiden, de Faculteit Governance and Global Affairs en Leiden University The Hague Campus. Voorzitter is  Professor Judi Mesman, decaan van het Leiden University Collegein Den Haag. U kunt u registreren via www.strw.leidenuniv.nl/pandorhague om het symposium bij te wonen.

Programma (onder voorbehoud)

10.00 – 10.15 Introduction
10.15 – 11.00 Science Diplomacy and Square Kilometre Array Prof. Naledi  Pandor,
  South African Minister of Science and Technology