De droom van iedere muzikale student: het Nederlands Studenten Orkest

Maar liefst negen Leidse studenten spelen deze maand mee in het grootste projectorkest voor studenten in Nederland, het Nederlands Studenten Orkest. Op donderdag 15 februari spelen ze in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Het thema van het concert: DROOM.

Elk jaar in februari barst het los: het Nederlands Studenten Orkest (NSO). Studenten van universiteiten uit het hele land stoppen een maand met hun studie om een periode hard te repeteren. Vervolgens geven ze tien concerten in alle grote concertzalen van Nederland, én ze gaan op tournee in het buitenland. Dit jaar wordt het Ljubljana, Slovenië.

Even alleen muziek

‘Even niet duizend dingen aan je hoofd, maar alles geven aan de muziek.’ Liesbeth Opschoor (speelt altviool, studeert Psychologie) geniet ervan alleen op de muziek te focussen. ‘Het leuke aan meedoen aan het NSO is dat je een maand lang op hoog niveau muziek maakt met gelijkgestemden. Iedereen kent iedereen.’ Sander Rooijakkers (althobo, Geschiedenis) vind het allerleukste aan meespelen dat je ‘echt de tijd kan nemen om de muziek tot in de kleinste details uit te werken.’ Ook Oda Nuij (klarinet, Archeologie) vindt het niet erg een maand in isolatie te leven. ‘Het is uniek jezelf af te kunnen sluiten van de wereld en je alleen maar op de muziek te storten.’

Droom

Elk jaar heeft het orkest een ander thema, waarbij de muziek wordt uitgekozen. Dit jaar is het thema ‘Droom’. ‘Een thema dat heel goed bij de muziek past,’ vertelt Sander. ‘En het is voor amateurmusici sowieso een droom om met het NSO mee te doen: op zo’n niveau spelen in de mooiste concertzalen is een prachtige ervaring.’ Liesbeth vult aan: ‘Een maand weg uit de echte wereld is ook een beetje als een droom, zeker als ik er op terug zal kijken in maart.’ Tijdens het spelen is wegdromen absoluut niet mogelijk,’ zegt Oda, ‘maar dromen van een fantastische reeks concerten kan natuurlijk ook ‘s nachts.’

Enthousiasme en passie

Vanaf 10 februari toert het orkest door het land. ‘Al die studenten geven zoveel energie, dat is als publiek niet te missen.’ Volgens Oda maakt deze energie, en het uitdagende programma het voor iedereen de moeite waard te komen – juist ook voor mensen die niet zo van klassieke muziek houden. ‘Waar het voor beroepsorkesten normaal is om in zulke zalen te spelen, is het voor ons studenten heel bijzonder om bijvoorbeeld in het Concertgebouw te staan,’ zegt Liesbeth. ‘Dat brengt een enorm enthousiasme met zich mee, en dat is te horen!’ Volgens Sander kunnen mensen een concert verwachten van een orkest dat met enthousiasme en passie een heel divers programma zal neerzetten.

Concerten

Op 15 februari zal het NSO neerstrijken in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Ze spelen The Dreamcatcher (Bram Kortekaas), Petroesjka (Igor Stravinsky), Prélude à l’après-midi d’un faune (Claude Debussy) en het harpconcert van Alberto Ginastera met solist Remy van Kesteren, onder leiding van dirigent Ivan Meylemans.

Anderen helpen dromen

Op 12 februari geeft het NSO een bijzonder concert in Rotterdam in samenwerking met My Breath My Music, een organisatie die kinderen met een zware lichamelijke handicap de mogelijkheid biedt tot het maken van muziek.

(Michal van der Toorn, foto's Eduardus Lee)

Kaarten bestellen

Het Nederlands Studenten Orkest speelt op 15 februari in de Stadsgehoorzaal, Leiden. Kaarten voor dit concert, of één van de andere voorstellingen in Nederland zijn te bestellen via de website van het Nederlands Studenten Orkest.

Het speciale concert My breath, My dream, voor en door mensen met een zware lichamelijke handicap, in De Doelen in Rotterdam is helaas al uitverkocht.

Ook in 2017 speelden Leidse studenten mee met het Nederlands Studenten Orkest

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of