Aandacht in de media voor onderzoek van psychologen

Femke Stad en Anita Harrewijn konden rekenen op ruime belangstelling van de media voor hun promoties bij Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie. Op 11 januari promoveerde Stad op 'Dynamic testing and cognitive flexibility'. Harrewijn verdedigde op 18 januari haar proefschrift 'Shy parent, shy child?'.

Dynamisch testen

Femke Stad besprak de toegevoegde waarde van dynamisch testen in het onderwijs. “Traditionele, statische, testen laten zien wat een kind op dat moment geleerd heeft, terwijl dynamische testen het kind de kans geven om te laten zien wat het kan, als het de juiste feedback en instructies krijgt”.

Sociale angst

Anita Harrewijn vertelde op Sleutelstad fm over haar onderzoek naar sociale angst. Voor dit onderzoek wist zij mensen met extreme verlegenheid bereid te vinden om naar het lab te komen en zich zogenaamd door anderen te laten beoordelen. Ze registreerde daarbij hun hersenactiviteit. Ook familieleden van de deelnemers deden mee: partners, kinderen, broers, zussen, neefjes en nichtjes. Zo kon Harrewijn onderzoeken of veranderingen in de hersenactiviteit die samengaan met sociale angst erfelijk zijn.