Jaarlijks onderwijscongres Bestuurskunde

Donderdag 18 januari vond het jaarlijkse onderwijscongres voor het personeel van het Instituut Bestuurskunde plaats. Dit jaar bespraken zij het thema 'research-based learning'. De conferentie was opgedeeld in drie delen: 'research-based learning' in de bestuurskunde opleidingen, het organiseren van toezicht op masterscripties en ten slotte de masterprogramma's.

De dag begon met een presentatie over wat 'research-based learning' precies is en waarom het zo belangrijk is door Mayke Vereijken. Hierna splitste de groep zich op in de drie programma's Ba, MPA en MPS en werd 'research-based learning' en andere kwesties besproken per programma. Na de lunch presenteerden de drie tracks hun conclusies aan elkaar.

In de middag werden er twee onderwerpen besproken. Eerst werd er besproken of de overkoepelende thema's (capstones) van alle masterscripties binnen het Instituut zouden moeten worden gecoördineerd binnen een track, waarop het antwoord nee was, met kanttekeningen dat de thema's algemeen zouden moeten zijn en dat er duidelijke communicatie zou moeten zijn over de vereiste kennis over die thema's. Daarna werd er besproken wat er gebeurd met studenten die niet op tijd klaar zijn met hun scriptie: moeten ze bij hun supervisor blijven of worden ze toegewezen aan een andere supervisor? De meeste mensen waren het erover eens dat ze bij hun supervisor moesten blijven, met enkele interessante kanttekeningen die in het debat naar boven kwamen.

Het laatste deel van de dag was een brainstormsessie over mogelijke nieuwe mastertracks en programma's, waarin veel verschillende ideeën werden besproken. Het productieve en interessante congres werd afgesloten met enkele verfrissingen en een uitdaging voor velen om de storm tegemoet te treden.