Fotowedstrijd 'Food and Society' (deadline 3 april 2018)

Ben jij een geboren fotograaf? Of juist helemaal niet, maar heb je wel een briljante foto die de relatie tussen voedsel en mensen verbeeldt? Doe dan mee aan de ‘Food & Society’ fotowedstrijd van de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Stuur vóór dinsdag 3 april 2018 je foto in!

Belangrijke data:

De uitdaging

Wij dagen jullie – studenten, docenten, medewerkers, promovendi en minorstudenten van onze Faculteit – uit je fotografische talent te laten spreken met een foto voor de allereerste FSW Fotowedstrijd. Het thema is Food & Society.

Voedsel & Samenleving: We zijn wat we eten

Voedsel is een levensbehoefte, maar niet overal en op elk moment eten mensen op dezelfde manier. In ons sociale leven – in alle culturen, voor alle leeftijden en in alle lagen van de samenleving –  speelt voeding een belangrijke rol. Wat betekent voedsel voor mensen? Wat voor invloed heeft het op ieders leven? Wat kan je met eten wel of niet beïnvloeden? En hoe wordt gedrag beïnvloed als we voedsel met elkaar delen? Interessante vragen voor al onze sociale wetenschappers, maar wat voor beelden horen daarbij? Een foto zegt soms meer dan duizend woorden…

….en een prijs winnen met zo’n foto is natuurlijk helemaal geweldig! Naast eeuwige roem voor een aantal geselecteerde foto’s voor de expositie in de gangen van het Pieter de la Courtgebouw, zijn er prachtige prijzen voor de top 5 fotografen. De eerste prijswinnaar sleept sowieso de felbegeerde beker in de wacht en krijgt een mooi kado mee naar huis, gewild door zowel fotografen als sociale wetenschappers.

Grijp je kans om je mooiste foto te laten zien!

Benieuwd waar je foto aan moet voldoen? Check de spelregels

Juryleden

De jury van deze fotowedstrijd bestaat uit de volgende leden:

• Patricia Nauta, Leidse stadsfotograaf
  • Cristina Grasseni, Hoogleraar Antropologie
  • Esther Peelen, Secretaresse Pedagogische Wetenschappen
  • Bastiaan Vuyk, Masterstudent Psychologie
  • Imke Kruizinga, Bachelor student International Relations & Organisations

FSW Fotowedstrijd: De spelregels

• 1 kleurenfoto (géén zwart-wit) per persoon, als bijlage in e-mail
  • Vóór 30 maart 2018 gestuurd naar fotowedstrijd@fsw.leidenuniv.nl
  • Foto sluit aan bij het thema ‘Food & Society’ en worden er op de foto mensen weergegeven
  • Formaat: JPEG, minimaal 2 MB en 300 dpi
  • Verhouding: 2:3 (vergroting 40x60 mogelijk)
  • Stuur met de foto ook een motivatie/beschrijving mee waarin je vermeldt:
    • Titel, beschrijving, uitleg wat de link is met het thema ‘Food & Society’ en vanuit welk sociaal wetenschappelijk perspectief je dit beeld hebt gemaakt. (max. 100 woorden)
      Dit gebruiken we ook voor de tekst onder de foto als deze in de expositie komt.
    • Plaats en datum van de foto
    • Naam en categorie (BA student, MA student, PhD student, docent, medewerker, minor van FSW)
    • Je eigen e-mailadres
  • Foto’s mogen bewerkt worden binnen de volgende grenzen:
    • Toegestaan zijn bewerkingen als uitsnedes, verscherpen, contrast, helderheid, schaduwen, hooglichten en witbalans aanpassen. Het wegpoetsen van vuiltjes en vlekjes is toegestaan.
    • Niet toegestaan is het clonen van elementen uit andere beelden, het verwijderen van beeldbepalende elementen, teksten of passepartouts toevoegen.
    • Foto’s mogen niet artistiek bewerkt zijn. Dus geen creatieve filters. Het gaat om de foto’s en niet om digitale kunst.
  • Als je een foto instuurt, ga je akkoord dat jouw foto geplaatst mag worden op de websites, sociale media en promotiemateriaal van FSW, haar studieverenigingen en de Universiteit Leiden en tevens mag worden geëxposeerd in de gangen van het Pieter de la Courtgebouw. De naam van de fotograaf wordt waar mogelijk bij plaatsing vermeld.
  • Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.

Voor vragen over de fotowedstrijd kun je terecht bij de webredacteur van je eigen instituut / afdeling of mail naar fotowedstrijd@fsw.leidenuniv.nl.