Nationaal Archief

De Leidse momenten van prinses Beatrix

Prinses Beatrix wordt op 31 januari 80 jaar. De prinses heeft een warme band met de Leidse universiteit. Ze studeerde hier Rechten en Sociologie en is na haar afstuderen blijven terugkomen in Leiden, bijvoorbeeld toen zij een eredoctoraat ontving en bij de heropening van het Academiegebouw.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of
Beatrix en Mandela verlaten hand in hand de Pieterskerk, na de overhandiging van zijn eredoctoraat in 1999.

Beatrix ging in 1956 Rechten en Sociologie studeren in Leiden en nam haar intrek op Rapenburg 45. Ze werd lid van roeiverenging De Vliet en het vrouwencorps VVSL. Ook na haar afstuderen kwam ze vaak terug naar haar alma mater. Zo opende ze in 1984 de Universiteitsbibliotheek aan de Witte Singel en in 2009 het gerestaureerde Academiegebouw.

Natuurlijk was Beatrix erbij toen haar zoons Willem-Alexander in 1993 afstudeerde en Contantijn in 1995. Ook was ze erbij toen de Amerikaanse president Bush in 1989 Leiden bezocht. Een ander hoogtepunt was haar aanwezigheid bij het eredoctoraat dat de Zuid-Afrikaanse oud-president Nelson Mandela in 1999 in Leiden ontving. De twee hadden een warm contact: hand in hand liepen ze de Pieterskerk uit.

Tijdens de dies in 2005 ontving Beatrix zelf een eredoctoraat in Leiden vanwege haar inspanningen voor de vrijheid. Ook hierna bleef ze haar oude universiteit dikwijls bezoeken; als gast bij wetenschappelijke congressen en bij evenementen als het Nationaal Schoolontbijt voor scholieren in de Hortus botanicus Leiden.

Beatrix onthult in 2009 de bronzen reliëfsculptuur die verbeeldt dat Willem van Oranje de stad Leiden in 1575 een universiteit schonk.
Prinses Beatrix te paard tijdens het lustrum van VVSL in 1960.

Beeld bovenaan: Prinses Beatrix loopt over het Rapenburg aan het begin van haar studietijd, in 1956.

De gebruikte beelden zijn afkomstig uit het Nationaal Archief en uit het archief van de Universiteit Leiden.