Ton Dietz ontvangt koninklijke onderscheiding

Hoogleraar Ton Dietz, tot 1 september directeur van het Afrika-Studiecentrum Leiden, ontving op 7 december een koninklijke onderscheiding uit handen van de burgemeester van Bloemendaal. Hij is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Dietz kreeg de onderscheiding voor zijn vele verdiensten als directeur van het Afrika-Studiecentrum, dat hij heeft uitgebouwd tot een instituut met grote maatschappelijke impact. Het was zijn missie een ander beeld van Afrika neer te zetten en de kracht van de bevolking te laten zien.

Meer dan 1200 publicaties van ASCL-onderzoekers verschenen onder het directeurschap van Ton Dietz, en hij begeleidde tientallen promovendi. Ook zijn betrokkenheid bij maatschappelijke organisaties zoals het Liliane Fonds, Both Ends, SOS Kinderdorpen, Stichting Medische Hulp Kenia, World Connectors en de Prins Claus Leerstoel is van wezenlijk belang geweest.

Dietz kreeg de onderscheiding tijdens een bijeenkomst van de Leiden African Studies Assembly in het Museum Volkenkunde te Leiden.

Copyright foto: Eelkje Colmjon.