Nieuwe aanwinsten bezoekerscentrum Oude Sterrewacht

Het bezoekerscentrum van de Oude Sterrewacht heeft vanaf 4 december 2017 twee splinternieuwe installaties. Deze installaties maken deel uit van de permanente tentoonstelling en zijn een voorproefje van de plannen die de sterrenwacht heeft voor de toekomst.

De nieuwe installaties

De ‘Galaxy Maker’ en ‘Virtual Reality tour’ zijn elke woensdag,  zaterdag en zondag tussen 11:00 en 16:00 te bewonderen in het bezoekerscentrum van de Oude Sterrewacht. De entree van het bezoekerscentrum zit inbegrepen bij een bezoek aan de Hortus botanicus.

• Virtuele tour door de kosmos:  Zet onze nieuwe Virtual Reality bril op en vlieg door de Kosmos! Je ziet het Universum evolueren met jouw eigen ogen.

• Galaxy Maker: Met onze nieuwe Galaxy Maker zet je zelf een sterrenstelsel in elkaar. Pak het recepten boek erbij en kies het sterrenstelsel dat jou het meeste aanspreekt. Voeg de juiste hoeveelheden sterren, zwarte gaten en donkere materie toe, en zie jouw sterrenstelsel verschijnen in een 3D-hologram!

De Galaxy Maker, een van de twee nieuwe opstellingen in het bezoekerscentrum van de Oude Sterrewacht.

Directe verbinding met sterrenkundig onderzoek

Joop Schaye is professor van de vorming van sterrenstelsels bij de Sterrewacht Leiden aan Universiteit Leiden. Ook staat hij aan het hoofd van het EAGLE project, dat als voornaamste doel heeft om de vorming van sterrenstelsels te onderzoeken en hun co-evolutie met hun gasvormige omgevingen. De simulatie die op de virtuele tour te zien is, komt rechtstreeks uit dit EAGLE-project.

Oude Sterrewacht Leiden

De Universiteit Leiden is de oudste universiteit van Nederland, gesticht in 1575. Sterrenkunde heeft er een lange en rijke traditie. Al in 1633 kreeg de universiteit een sterrenwacht als onderdak voor het kwadrant van Snellius. Het maakt Sterrewacht Leiden de oudste nog bestaande academische observatorium ter wereld.

In de eerste twee eeuwen werd de sterrenwacht vooral voor educatiedoeleinden gebruikt. Sinds het einde van de jaren zeventig van de vorige eeuw zijn de sterrenkundigen, en daarmee het wetenschappelijke instituut ‘de Sterrewacht’ niet meer gehuisvest in het monumentale gebouw van de Oude Sterrewacht, maar in het Jan-Hendrik Oortgebouw en het Huygenslaboratorium aan de Wassenaarseweg.

Tegenwoordig wordt de Oude Sterrewacht weer voornamelijk gebruikt voor onderwijs. Het biedt collegezalen voor de rechtenfaculteit en lezingen van verschillende sterrenkundige verenigingen, en een bezoekerscentrum voor het publiek om te leren over sterrenkundige onderwerpen. Zo worden lezingen gegeven door de Leidse Weer- en Sterrekundige Kring, Lentelezingen met het Leidsch Astronomisch Dispuut ‘F. Kaiser’, en de jaarlijkse Oortlezing door de Stichting Het Jan Hendrik Oort Fonds en de Sterrewacht Leiden.

Het bezoekerscentrum

Het bezoekerscentrum heeft als doel de schoonheid van ons heelal over te brengen en tegelijkertijd iets over de rijke geschiedenis van de Leidse sterrenkunde te vertellen. Het huisvest een fascinerende exhibitie over sterrenkunde en onderzoek, waar bezoekers kennis van het heelal kunnen verkennen. Ook starten hier de gratis inlooprondleidingen, verzorgd door studenten van de Leidse Sterrewacht.

Daarnaast wordt het bezoekerscentrum gebruikt voor praktijkonderwijs van eerstejaars studenten sterrenkunde, en ook door verschillende verenigingen voor activiteiten met belangstellenden. Bijvoorbeeld een maandelijks Avondje Sterrewacht met de Werkgroep Leidse Sterrewacht, en maandelijkse bijeenkomsten van de Jongerenwerkgroep voor Sterrenkunde. Ook worden sinds kort Verwonderpaspoort activiteiten georganiseerd voor schoolklassen, waar Sterrewacht Leiden een partner van is.

Nieuwe tentoonstelling

Sterrewacht Leiden wil op korte termijn een nieuwe interactieve tentoonstelling realiseren, waarin bezoekers meegenomen worden op een reis door het heelal, beginnend bij onze eigen Zon en eindigend bij de randen van de kosmos. Daarbij komt ook een onderwijsprogramma voor jongeren, families, schoolklassen en leraren.

Door de combinatie van de geschiedenis van Sterrewacht Leiden, en de banden met de Universiteit Leiden en de state-of-the-art sterrenkunde die nog steeds in Leiden plaatsvindt, heeft de Oude Sterrewacht een unieke kans om sterrenkunde te populariseren.

De toegang verloopt via de Hortus Botanicus. Voor toegangsprijzen zie de website van de Hortus. Het bezoekerscentrum is open op woensdag, zaterdag en zondag van 11:00 tot 16:00. In het weekend zijn worden gratis rondleidingen gegeven om 11:30 en 15:00.

Lieke van Son, Coördinator Tentoonstelling Oude Sterrewacht Leiden