Stephanie Rap en Yannick van den Brink spreken tijdens EU Forum on the Rights of the Child in Brussel

Stephanie Rap en Yannick van den Brink, beiden universitair docent bij de afdeling Jeugdrecht, hebben hun onderzoeken gepresenteerd tijdens het 11de EU Forum on the rights of the child: Children deprived of their liberty and alternatives to detention, dat van 6 tot 8 november 2017 plaatsvond in Brussel.

Stephanie Rap tijdens haar presentatie.

Het EU Forum ving aan met het side event ‘Pathways - the vulnerabilities of children concerned with deprivation of liberty’. Tijdens dit event gaf Stephanie Rap, ten overstaan van 150 deelnemers afkomstig uit alle EU landen, een presentatie over het recht op participatie en informatie voor kinderen wiens vrijheid is ontnomen.

Het main event bestond uit plenaire voordrachten van onder meer Manfred Nowak, independent expert van de UN Global Study on Children Deprived of Liberty, Renate Winter, voorzitter van het VN Kinderrechtencomité, en Marta Santos Pais, speciale vertegenwoordiger van de Secretaris-Generaal van de VN betreffende geweld tegen kinderen. De belangrijkste thema’s die behandeld werden betroffen kinderen in het jeugdstrafrecht, detentie van vluchtelingenkinderen, kinderen in instellingen en kinderen met ouders in de gevangenis.

Yannick van den Brink nam plaats in een expertpanel in de sessie over ‘Children in conflict with the law’ en gaf op basis van de bevindingen van zijn promotieonderzoek een presentatie over alternatieven voor vrijheidsbeneming van jeugdige verdachten in de voorfase van het strafproces.

Yannick van den Brink tijdens zijn presentatie.

Het doel van het Forum was het bijdragen aan de ontwikkeling van regelgeving, beleid en best practices om vrijheidsbeneming van kinderen in de Europese Unie terug te dringen en de rechten van kinderen die te maken hebben met vrijheidsbeneming beter te waarborgen.