Nieuwscheckers internationaal erkend als factcheck-initiatief

Nieuwscheckers, het factcheck-initiatief van de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media, is erkend door de International Fact-Checking Network (IFCN). Daarmee schaart Nieuwscheckers zich onder de veertig factcheck-organisaties wereldwijd die deze erkenning op zak hebben.

De erkenning houdt in dat Nieuwscheckers werkt volgens de officiële richtlijnen van IFCN. Die houden onder meer in dat factcheckers onpartijdig, eerlijk en transparant te werk gaan.

Samenwerkingen in de media

Nieuwscheckers participeert sinds maart dit jaar met NU.nl in een project om nepnieuws op Facebook te bestrijden. Als zowel Nieuwscheckers als NU.nl een bericht op Facebook als onwaar kwalificeert, krijgt deze het waarschuwingslabel dat het bericht in twijfel wordt getrokken door factcheckers.

“Daarvoor was deze erkenning door IFCN belangrijk”, legt coördinator Peter Burger uit. “Facebook werkt alleen samen met factcheckers die door IFCN officieel erkend zijn. Dus nu kunnen we doorgaan met deze samenwerking.”

Symbolische stap voorwaarts

Nieuwscheckers bestaat sinds 2009. “Aanvankelijk was het puur een onderwijsproject dat erop gericht was om onze studenten te leren om feiten te controleren”, vertelt Alexander Pleijter, die met Burger de oprichter is van Nieuwscheckers. “Dit is een mooie symbolische stap voorwaarts in ons streven om ons werk verder te professionaliseren.”

Op de website van IFCN zijn de officiële richtlijnen en de lijst met erkende factcheck-initiatieven te vinden.