LUF reikt prijzen uit aan beste onderzoeksaanvraag en -verslag

Jaarlijks reikt het Leids Universiteits Fonds (LUF) de zogeheten LISF-beurzen uit aan studenten die een project in het buitenland willen uitvoeren. Dat is al een eer op zich, maar op vrijdag 10 november werden de makers van het beste onderzoeksverslag en de beste onderzoeksaanvraag nog eens extra in het zonnetje gezet.

Dit jaar ging de Janneke Fruin-Helb Beurs voor de beste LISF-onderzoeksaanvraag naar Matilda Sebire. De archeologe gaat in Turkije onderzoek doen naar prehistorische kralen die in de periode na 7400 voor Christus in de regio werden geproduceerd. Hoe zag het productieproces van deze kralen eruit? En welke keuzes werden er gemaakt om de sierraden van steen, bot of schelp vorm te geven? Sebire gaat het de komende tijd onderzoeken. Vanwege de zeer hoge kwaliteit van de aanvraag ontving ze € 2.250.

LUF Internationaal Studiefonds-prijs

De prijs voor het beste verslag ging naar Marjolein van Pagee. Zij deed onderzoek in Indonesië naar Sutomo. Hij wordt vereerd en veracht om de rol die hij speelde tijdens de onafhankelijkheidsstrijd van de voormalige Nederlandse kolonie. Zijn verzet tegen de Nederlandse overheerser is legendarisch, maar tegelijkertijd wordt hij verdacht van het aanstichten van allerlei gruweldaden.

De LUF Internationaal StudieFonds-prijs bedraagt € 500 plus een vergoeding van reis- en verblijfkosten voor een bezoek aan één van de plaatsen waar Leidse alumni op of rond 26 november een Cleveringa-bijeenkomst organiseren. De winnaar mag op deze bijeenkomst een voordracht geven. Eervolle vermeldingen waren er voor Jesse Wichers Schreur, die onderzoek deed naar de minderheidstaal Mingrelisch in Georgië, en voor Manon Schouten, die in Zweden archiefonderzoek deed naar de verzetsstrijd in Frans Equatoriaal Afrika.

Over de LISF-subsidies

Het LUF Internationaal StudieFonds (LISF) verleent subsidies aan Leidse bachelor- en masterstudenten waarmee zij in het buitenland individuele projecten kunnen uitvoeren die zijn gerelateerd aan hun opleiding. De beurs die de LISF-commissie toekent, ligt tussen de € 250 en € 2.000. In uitzonderlijke gevallen wordt er een hoger bedrag toegekend.

Afbeelding: Marjolein van Pagee ontvangt de LISF-prijs voor het beste onderzoeksverslag.