Leonardo da Vinci World Award of Arts voor Prof. Russell Hartenberger

De Universiteit Leiden organiseert dit jaar de 34ste Award Ceremony van de World Cultural Council (WCC).

Leiden is op 8 november het decor van de 34ste Award Ceremony van de World Cultural Council (WCC). Tijdens het evenement vallen topwetenschappers in de prijzen die hebben bijgedragen aan de culturele verrijking van de samenleving.

WCC is een internationale organisatie, gevestigd in Mexico, en heeft als doel: bijdragen aan de wetenschap en stimuleren van cultuur. Jaarlijks reikt de organisatie de Albert Einstein World Award of Science en de Leonardo da Vinci World Award of Arts uit. Naast deze prestigieuze onderscheidingen worden er Special Recognition Awards toegekend. Dit jaar organiseert de Universiteit Leiden het evenement omdat de Leidse sterrenkundige Ewine van Dishoeck in 2015 de Albert Einstein World Award of Science won.

Russell Hartenberger, emeritus hoogleraar Etnomusicologie en Percussie aan de universiteit van Toronto, krijgt op 8 november de Leonardo da Vinci World Award of Arts. Deze erkenning is voor zijn levenslange inzet om ons begrip van muziek uit verschillende culturen en van verschillende genres te cultiveren en vormen, waarbij hij de diversiteit van wereldtradities respecteert. Daarnaast krijgt hij de prijs vanwege zijn prestaties als wetenschappelijk schrijver, getalenteerd percussionist en vanwege zijn betrokkenheid bij het opleiden en inspireren van nieuwe generaties jonge musici en academici.

Een muzikaal intermezzo zal worden verzorgd door o.a. studenten en alumni van de Academy of Creative and Performing Arts (ACPA):

-              Alexander Borodin (1833-1887), String Quartet No. 2, part III, Notturno.

Strijkkwartet Sleutelkwartet

Yolande Kuijper, viool

Pauline Jansen, viool

Emiel de Jongh Swemer, viola

Simon Toussaint, cello

-              Frederic Chopin (1810-1849), Piano Concerto No. 1, op. 11, Romance.

Strijkkwartet Sleutelkwartet en Friederieke Pank, piano.

-              Falk Hübner, I will carry you over hard times

Maarten Zaagman

Voor meer informatie ga naar World Cultural Council.