Janine Ubink benoemd als hoogleraar Recht, Bestuur en Ontwikkeling

Met ingang van 1 maart 2018 benoemt de Universiteit Leiden Dr. Janine Ubink als hoogleraar Recht, Bestuur en Ontwikkeling.

Janine Ubink.
Janine Ubink

Janine Ubink is momenteel werkzaam als Adjunct Professor aan de University of California Irvine (UCI) en is voorzitter van de Commission on Legal Pluralism. Haar onderzoek richt zich op recht en bestuur in Afrika, met name gewoonterecht en de relatie met staatsrecht; traditionele autoriteiten, landrechten; rechtspluralisme, transitional justice, gender, rechtsstaathervormingen en legal empowerment.

Ubink studeerde Rechtsgeleerheid en promoveerde aan de Universiteit Leiden op het proefschrift In the Land of the Chiefs: Customary Law, Land Conflicts, and the Role of the State in Peri-Urban Ghana. Tot 2013 was Ubink verbonden aan het Van Vollenhoven Instituut als universitair docent. Ze heeft ook lesgegeven aan New York University, Australia National University en het FHR Lim A Po Institute for Social Studies (Paramaribo, Suriname), en heeft als consultant opgetreden in haar vakgebied, o.a. voor het Somalische Ministerie van Justitie.

Janine Ubink wordt benoemd als hoogleraar Recht, Bestuur en Ontwikkeling bij het Van Vollenhoven Instituut voor Recht, Bestuur en Samenleving (VVI). Het VVI is onderdeel van het Instituut voor Metajuridica van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Het onderzoek dat wordt verricht bij het VVI kenmerkt zich door een sociaalwetenschappelijke bestudering van het recht waarbij gebruik wordt gemaakt van een combinatie van juridische en empirische onderzoeksmethoden. Onderzoekers van het VVI verrichten onderzoek in AziĆ«, Afrika, het Midden-Oosten en Europa.