Evelien Campfens in NRC over claims op ‘besmette kunst’

De strijd om teruggave van in en rond de oorlog geroofde kunst is tegenwoordig heviger dan ooit. Kleinkinderen en achterkleinkinderen doen er alles aan om het kunstbezig dat in de oorlog is verdwenen op te eisen.

Evelien Campfens

Evelien Campfens, als promovendus verbonden aan het Grotius Centre, is op dit moment bezig met haar proefschrift ‘Recht en onrecht in roofkunstkwesties’. In het NRC van 1 november 2017 wordt er uitgebreid aandacht besteed aan dit onderwerp.

In het artikel geeft Campfens onder meer aan dat veel experts het eens zijn over de noodzaak van internationale standaards voor nazi-roofkunst. Volgens haar is al eerder aangedrongen op een Europese centrale organisatie voor roofkunst. ‘Soms krijg ik het gevoel dat men hoopt dat het vanzelf overwaait en het vinden van oplossingen aan de markt kan worden overgelaten,’ aldus Campfens.

Maar volgens Campfens is de markt de oplossing niet: ‘Dan zal de uitkomst van claims afhankelijk worden van de onderhandelingspositie van partijen en commerciële belangen van intermediairs. Misschien dat dat sneller is dan neutraal onderzoek, maar de vraag is of het dan nog gaat om ‘billijk en rechtvaardig.’