Eredoctoraat voor Adrienne Héritier

Bestuurskundige Adrienne Héritier wordt benoemd tot eredoctor aan de Universiteit Leiden. Zij ontvangt het eredoctoraat voor haar baanbrekende werk op het gebied van multilevel governance, besluitvorming en institutionele theorie op Europees niveau. Het eredoctoraat wordt uitgereikt tijdens de dies natalis van de universiteit op 8 februari 2018.

Héritier is een zeer invloedrijke internationale toponderzoeker op het gebied van multilevel governance, besluitvorming en institutionele theorie. Haar werk heeft mede richting gegeven aan de literatuur over de Europeanisering van beleid in de afgelopen dertig jaar. Héritier was hoogleraar aan het Department of Political and Social Science en Robert Schuman Centre for Advanced Studies van het European University Institute (Florence, Italië). Daarnaast is zij als distinguished professor verbonden aan het Bremen International Graduate Programme in Social Sciences (Universiteit van Bremen) en doceert zij aan de Libera Universita Internazionale degli Studi Sociali in Rome.

Actoren in Europees beleid

Het onderzoek van Héritier laat onder meer zien dat Europees beleid vooral door nationale beleidsactoren (waaronder politici) wordt gebruikt voor binnenlandse doelstellingen. Ook blijkt uit haar werk dat actoren op Europees niveau toch in staat zijn om beleid te formuleren en vast te stellen, ook wanneer er grote inhoudelijke verschillen bestaan en politieke blokkades zijn opgeworpen vanwege de uiteenlopende belangen. Daarnaast laat zij zien dat beleidsactoren via allerlei informele praktijken proberen om politieke besluitvormingsstructuren te veranderen en daarmee te gebruiken om hun eigen machtspositie te vergroten.

Band met Leiden

Adrienne Héritier heeft nauwe banden met het Instituut Bestuurskunde en zij is hier ook meerdere malen geweest. In 2002 was zij docent bij een internationale zomerschool in Leiden en in 2004 aan een internationale onderzoekbijeenkomst in Oud Poelgeest. In 2007 heeft zij een onderzoeksbijeenkomst met Leidse onderzoekers aan het European University Institute (mede)georganiseerd. Haar invloedrijke onderzoek is een belangrijke bron van inspiratie geweest voor veel studies die in de afgelopen jaren binnen het onderzoekprogramma van het Instituut Bestuurskunde zijn uitgevoerd.

Het eredoctoraat wordt aan Héritier uitgereikt tijdens de viering van de dies natalis van de Universiteit Leiden op 8 februari 2018, door erepromotor Bernard Steunenberg, hoogleraar Bestuurskunde aan de Faculteit Governance and Global Affairs.