Cleveringabijeenkomsten 2017: Bent u er ook bij?

Van Amsterdam tot Tokyo. Rond 26 november vinden de Cleveringabijeenkomsten voor Leidse alumni weer plaats op meer dan 40 locaties wereldwijd. De bijeenkomsten worden georganiseerd door het Leids Universiteits Fonds (LUF) om de protestrede van professor Cleveringa te herdenken en om de band met alumni en andere belangstellenden warm te houden.

Leidse wetenschappers laten ook dit jaar hun licht weer schijnen over de meest uiteenlopende actuele onderwerpen. In Roermond kunt u gaan luisteren naar prof.dr. Paul Cliteur zijn lezing over de vrijheid van kritiek en in Schiedam geeft prof.dr. Eveline Crone (winnaar Spinozapremie) een lezing met de titel 'Zelfbeeld bij adolescenten' in de Korenbeurs. Het Teylers Museum in Haarlem is voor één avond het domein van hoogleraar Public understanding of science Bas Haring die antwoord geeft op de vraag 'Waarom is cola duurder dan melk?'.

Naast maar liefst twaalf andere bijeenkomsten door heel Nederland, kunt u uiteraard ook terecht in Leiden. In het Academiegebouw wijdt hoogleraar Zürcher verder uit over 'Turkije tussen Karl Popper en Tayyip Erdoğan'.

Over de hele wereld

Van Caïro tot Parijs en van New York tot Sydney. Niet alleen in Nederland organiseren betrokken alumni bijeenkomsten voor alumni in de regio. Zo spreekt hoogleraar Berger in Brussel over de Islam in het westen, spreekt prof.dr. Hofman in Paramaribo over Indiaanse netwerken van vroeger en nu en vertelt prof.dr. Praamstra in Calgary over de Nederlandse literatuur in internationaal verband.

Alumni en andere belangstellenden zijn van harte uitgenodigd om een of meer van de Cleveringabijeenkomsten bij te wonen. Voor een overzicht van alle bijeenkomsten, en voor aanmelding, kunt u terecht op www.LUF.nl/Cleveringa. Neem bij vragen contact op met het LUF via info@luf.leidenuniv.nl of 071 - 513 0503.

De Cleveringabijeenkomsten worden georganiseerd door het LUF in samenwerking met regionale comités om de beroemde protestrede van professor Rudolph Cleveringa op 26 november 1940 tegen het ontslag van joodse collega's te gedenken.

Let op:

De dag voor de Leidse Cleveringabijeenkomst, maandag 27 november, vindt de Cleveringa-oratie plaats door prof.dr. Marjan Schwegman. Deze oratie staat in het teken van de Joodse hoogleraar Meijers. Ook hierbij bent u van harte welkom.
Meer informatie en aanmelden