Universiteit Leiden

nl en

‘Succesvolle experimenten moeten we delen met faculteiten’

Eline Bergijk is de nieuwe onderwijsdirecteur van de Honours Academy. In september nam ze het stokje over van Chris de Kruif, die Opleidingsdirecteur Rechtsgeleerdheid werd. In haar nieuwe functie wil Bergijk blijven experimenteren met onderwijs, maar het contact met de rest van de universiteit daarbij ook versterken. ‘Als een experiment op de Honours Academy succesvol blijkt, moeten we dat naar de faculteiten brengen.’

Bergijk is al vanaf het begin af aan bij het honoursonderwijs betrokken. Zeven jaar geleden stond ze aan de start van het Beta and Life Science-traject, waarbij ze de samenwerking tussen de faculteit Wis- en Natuurkunde en het LUMC opstartte. Ook is ze als docentcoach al lang bij het Leiden Leadership Programme (LLP) betrokken, waarbij ze studenten persoonlijk begeleidt. ‘Vorige week kwam ik een student uit mijn eerste lichting tegen, die is met zijn bedrijf nu partner van het LLP. Het is leuk om te zien hoe gemotiveerd hij is om de link met het honoursonderwijs te behouden.’

Netwerk

Bergijk heeft in de afgelopen jaren een universiteitsbreed netwerk opgebouwd dat ze in wil gaan zetten voor haar werk op de Honours Academy. ‘Op de afdeling Academische Zaken heb ik bijvoorbeeld aan een project gewerkt voor promovendi. Die ervaring helpt nu bij het ontwikkelen van een spin-off van het honoursonderwijs.’ Bergijk doelt op een spin-off van het Leiden Leadership Programme, voor zowel masterstudenten als promovendi.

Activerend onderwijs

Wat steeds terugkomt is het contact dat Bergijk met de gehele universiteit wil maken en blijven behouden. ‘Wij bieden de ruimte om te experimenteren, dat is heel waardevol. Maar als iets dan succesvol blijkt, moeten we het naar de faculteiten toe brengen.’ Daarbij vindt ze activerend onderwijs het belangrijkst. ‘Het is erg jammer als studenten niet uitgedaagd worden. Op dat gebied hebben wij de universiteit nog wel iets te bieden.’

Samenwerken

Ze verwacht niet dat het alleen maar makkelijk wordt de komende jaren. ‘Er ligt veel autonomie bij de faculteiten en opleidingen. Dat is heel mooi, maar ook soms lastig, aangezien het wiel daardoor op verschillende plekken wordt uitgevonden. Wij merken dat bijvoorbeeld in de verschillen tussen de trajecten, wat studenten niet altijd snappen.’ Bergijk wil samenwerking in het onderwijs bevorderen, maar de eigenheid van de programma’s daarbij proberen te behouden. ‘Uiteindelijk is samenwerken en kennisdelen natuurlijk een groot goed.’

(IJT)