Universe Awareness: één van de meest innovatieve educatieve programma’s ter wereld

Tijdens de HundrED Innovatie Conferentie op woensdag 4 oktober 2017 werd het educatieve programma Universe Awareness (UNAWE) uitgeroepen tot één van HundrED’s ‘Honderd inspirerende innovaties in onderwijs in de wereld’.

‘UNAWE leert kinderen over de pracht en grootsheid van het Universum, zegt oprichter en Leidse hoogleraar Sterrenkunde George Miley. Hun doel is tweeledig: laten zien hoe spannend wetenschap en technologie zijn, én het stimuleren van wereldburgerschap. ‘De erkenning van HundrED is een enorme eer.’

Kinderen inspireren met kennis van het heelal

Het Universe Awareness programma is in het leven geroepen om kinderen van 4 tot 12 jaar te inspireren door de wonderen van ons Universum. In 2006 werd het UNAWE International Office opgericht bij Sterrewacht Leiden, dat het programma nog steeds coördineert. Universe Awareness biedt leermiddelen, docententrainingen en studentambassadeur-programma’s in meer dan 63 landen wereldwijd.

‘Zonder inspirerende vernieuwers zoals Universe Awareness zou het onderwijs niet blijvend kunnen ontwikkelen en floreren, zeker niet in moeilijke tijden’, stelt Jessica Spencer-Keyse, Hoofd Internationaal onderzoek bij HundrED. Universe Awareness hanteert een innovatieve benadering om lesmateriaal van hoge kwaliteit wereldwijd aan te bieden aan docenten en ouders. Hierdoor kunnen kinderen het Universum waarin we leven ‘ontdekken’, en behaalt UNAWE zijn tweeledige doelstelling.

Onderwijsinnovatie

Om de 100 vernieuwingen aan te kondigen, organiseerde HundrED een spraakmakende besloten conferentie voor wereldleiders van onderwijsinnovatie in Helsinki, Finland. ‘Het was zeer inspirerend om diepgaand onderzoek te plegen naar de komende 100 jaar in onderwijs’, zegt Spencer-Keyse. ‘We kijken uit naar het delen van de enerverende innovatie van Universe Awareness op wereldwijde schaal, en deze zowel online als offline te verspreiden.’

Het afgelopen jaar speurde HundrED de wereld af naar honderd inspirerende vernieuwingen in het onderwijs. De honderd vernieuwingen zijn gekozen middels een evaluatiemodel dat uit drie stappen bestaat: professionele beoordeling door het adviespanel, zelfbeoordeling door een vernieuwende ontwikkelaar en intercollegiale beoordeling. De innovaties zijn onderverdeeld in vijf categorieën, die vragen beantwoorden als: welke vaardigheden hebben onderwijzers van de toekomst nodig, welke rol speelt de docent, hoe moet leren worden getoetst, en wat is een effectieve leeromgeving?