Systeemtuin Hortus toont nieuwste inzichten

Met het planten van een Amerikaanse Pawpaw opende W&N-decaan Geert de Snoo op vrijdag 13 oktober op feestelijke wijze de vernieuwde systeemtuin van de Hortus botanicus Leiden. Die laat daarmee weer de nieuwste wetenschappelijke inzichten op het gebied van plantensystematiek zien.

De Leidse systeemtuin bestaat sinds 2005 en is nu aangepast op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten over de verwantschap van. Bij elk van de 32  systeembedden zijn ook nieuwe informatieborden geplaatst. Die informatie is niet alleen gericht op studenten en vakgenoten, maar ook op een breed publiek en de jongste bezoekers.

Nieuwe draaiborden

De speciaal voor de Hortus ontworpen draaibare borden bestaan nu per bed uit vier kanten. Daarop staat wetenschappelijke informatie in het Nederlands en het Engels, publieksinformatie  en er is een kinderkant.  De borden bevatten niet alleen tekst, maar ook de vernieuwde stambomen van de ordes van de bloemplanten, botanische tekeningen, foto’s, cartoons en QR-codes. De nieuwe borden zijn mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage van de Stichting Vrienden van de Leidse Hortus.

Revolutionaire nieuwe indeling

Wetenschappers van onder meer de Leidse Hortus botanicus doen tot de dag van vandaag onderzoek om de bestaande indeling van het plantenrijk te verbeteren. Moleculaire en genetische kenmerken spelen hierbij tegenwoordig een belangrijke rol. Zo werd voor de bloemplanten in 1998 nog een revolutionair nieuwe indeling vastgesteld; in 2016 werd de vierde versie hiervan gepubliceerd. Deze precieze indeling kan ook een van voorspellende waarde zijn: zo komen bepaalde inhoudsstoffen vaak alleen in een groep van verwante soorten voor, wat de zoektocht naar planten die medicinale of andere nuttige stoffen maken vergemakkelijkt.

Foto boven: hortusprefect Paul Kessler, tuinman Richard Schoenmaker, wethouder Paul Dirkse en decaan Geert de Snoo