Symposium voor mr. P.J. van Amersfoort

Vrijdag 29 september werd ter gelegenheid van de pensionering van mr. P.J. van Amersfoort het symposium ‘De rechtsstatelijkheid van het handelen van de Belastingdienst’ gehouden in de Lorentzzaal van de Faculteit der rechtsgeleerdheid.

Foto's: Berly Vakfotograaf

Van Amersfoort heeft belastingrecht gestudeerd aan de Universiteit Leiden en was daarna korte tijd werkzaam aan deze universiteit. Tot 2009 was hij lid van de belastingkamer van de Hoge Raad der Nederlanden. Vervolgens was hij tot zijn pensionering op 1 augustus 2017 werkzaam bij PwC als belastingadviseur.

Nadat Van Amersfoort het onderwerp had ingeleid, volgden achtereenvolgens bijdragen van mr. J.A.R. van Eijsden, belastingadviseur-partner bij EY Belastingadviseurs, prof. mr. T. Barkhuysen, advocaat-partner bij Stibbe en hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden, en mr. R.J. Koopman, vice-president van de Hoge Raad der Nederlanden (Belastingkamer). Al deze bijdragen bewogen zich rondom het hiervoor vermelde thema. Ook vond een paneldiscussie plaats tussen de sprekers.

Aan het einde van het symposium werd aan Van Amersfoort het eerste exemplaar aangeboden van de Van Amersfoort-bundel. De bundel, die als titel ‘Springende punten’ heeft, is door Wolters Kluwer uitgegeven. Ook werd Van Amersfoort door burgemeester Lenferink benoemd tot ridder in de Orde van Oranje Nassau.

De middag werd afgesloten met een borrel.