Universiteit Leiden

nl en

Nooit uitgeleerd

We leven in een tijd waarin alles razendsnel verandert. ‘Een leven lang leren’ is belangrijker dan ooit. Met dat gegeven scherp op het netvlies, weten steeds meer dertigers de weg naar hun alma mater ook na hun afstuderen te vinden. Want: bijblijven is een must.

Een middag in het Academiegebouw: een groep jonge mensen, vers afgestudeerd, zet met potlood hun handtekening op de muren van het Zweetkamertje. Er zijn bloemen en cadeautjes, er wordt gelachen en een enkele ouder laat een traan. De bachelor- en masteropleidingen zijn afgerond, maar dat betekent niet dat de oud-studenten definitief afscheid nemen van de universiteit. Veel van deze alumni belanden op kortere of langere termijn weer in de collegebanken van hun oude universiteit. Om bij te scholen, hun vakkennis te verdiepen, nieuwe vaardigheden te leren.

Een leven lang leren – niemand kan daar nog omheen. Meer dan ooit wordt verwacht dat we ‘bij’ blijven op ons vakgebied en nieuwe vaardigheden aanleren. ‘De omgeving en het werkveld van professionals veranderen zo snel’, zegt Hans Dekker, senior programma-leider bij het Centre for Professional Learning (CPL) van de universiteit. ‘Je kunt het je als professional niet veroorloven om achterover te leunen.’ In Leiden hebben hoogopgeleide professionals de keuze uit een ruim aanbod, van workshops tot gespecialiseerde leergangen.

 

Brug tussen wetenschap en praktijk

Het Centre for Professional Learning is onderdeel van de Faculteit Governance and Global Affairs in Den Haag. Cursisten werken onder meer bij de ministeries, lokale overheden, politie en het bedrijfsleven. Het onderwijsaanbod is gericht op de thema’s Leiderschap, Public Affairs en Veiligheid en zit dicht op de actualiteit. Dekker: ‘Het CPL vormt een brug tussen de wetenschap en de praktijk. Onze leertrajecten zijn gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten, de cursisten krijgen daarmee handvatten om hun werk beter te doen. Zij hebben in de drukte van alledag vaak niet de tijd om een pas op de plaats te maken. Bij ons kunnen ze hun werk in een bredere, wetenschappelijke context plaatsen en aan de hand van actuele casuïstiek leren van elkaars ervaring.’ Die brugfunctie werkt beide kanten op: ‘Onze cursisten brengen hun ervaring uit de praktijk mee en geven daarmee feedback op de relevantie van de wetenschap voor die praktijk. Onze docenten gaan in dialoog met de cursisten en kunnen zo hun wetenschappelijke inzichten valideren. Onderwijs voor professionals is daarmee wezenlijk anders dan voor studenten.’

Jaimie Alsemgeest (31), senior parket-secretaris bij het Openbaar Ministerie

‘Ik heb de Verdiepingsleergang Terrorisme, Recht en Veiligheid bij het Centre for Professional Learning gevolgd: vier intensieve dagen, waarbij ik me geen moment heb verveeld. Bijzonder was dat er mensen van verschillende disciplines aanwezig waren: politie, AIVD, gemeente, Openbaar Ministerie. We werkten samen in rollenspelen bij verschillende casussen, waarbij ieder een andere rol kreeg dan hij gewoonlijk heeft. En ook na de crisissimulatie ging de discussie door. Dat is echt een pluspunt van deze leergang, zo heb ik veel inzicht gekregen in de mogelijkheden en onmogelijkheden van alle partijen.'

'Ik heb in Leiden Strafrecht gestudeerd en wist dus dat het onderwijs van de universiteit van hoog niveau is. Dat speelde natuurlijk mee in mijn beslissing om deze leergang te doen. Het gaat mij vooral om de vakinhoudelijke verdieping die hier wordt geboden. In mijn werk – ik assisteer een officier van justitie – heb ik veel aan deze kennis.’

Lees verder in ons alumni-magazine Leidraad