Zonnige Leiden Science Run voor vluchteling-studenten

In zonnige omstandigheden volbrachten 44 teams afgelopen weekend de Leiden Science Run. Ze haalden maar liefst 3450 euro op voor het goede doel: vluchteling-studentenstichting UAF.

De tweede editie van de Leiden Science Run vond plaats op zaterdag  21 oktober. De Science Run is een hardloopestafette van 5 kilometer op het Bio Science Park. De Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen, het Universitair Sportcentrum en hardloopvereniging Currimus organiseren deze sponsorwedstrijd.

Geen storm, maar zon

In totaal 188 personen hadden zich vooraf opgegeven; deelnemers kwamen uit landen variërend van China, Duitsland, Italië, Syrië en Congo, en natuurlijk Nederland. Ook liepen een team met vluchteling-studenten mee, voortkomend uit het Meeting Point for Refugee Students. Door blessures en de voorspelde storm liepen uiteindelijk 44 teams van vier personen de wedstrijd. De storm bleef uiteindelijk uit, en vlak voor de warming up brak zelfs de zon door. Vervolgens loste W&N-decaan Geert de Snoo iets na 12 uur het startschot. Van alle teams liepen de vier leden achtereenvolgens het parcours door Leiden en Oegstgeest.

Winnaars

Team 'Significant sneller' van hardloopvereniging Currimus werd uiteindelijk de tijdwinnaar; de leden Maikel Stolwijk, Lorenzo Sinteur, Patrick van de Zanden en Mariska Brittijn liepen samen 1 uur, 9 minuten en 16 seconden over hun 20 kilometer. Individuele tijdsnelste werd Lorenzo Sinteur van hetzelfde team. Hij volbracht zijn 5 kilometer in 16 minuten en 14 seconden. Geboren Leidenaar Sinteur vertelde achteraf speciaal voor de race gevraagd te zijn door de captain van 'Significant sneller'. 'Ze zocht een paar snelle lopers om te winnen. Dat is gelukt!'

Sponsoring

Alle  teams betaalden een inschrijfbedrag van 20 euro en lieten zich daarnaast sponsoren. De organisatie verkocht ook zweetbandjes, waarvan de volledige opbrengst naar UAF ging. Team 'Running Buffer' haalde het meeste geld op, namelijk 330 euro. Rianne Hofstraat, Tom van der Laan, Nuria Slijkhuis en Nelus Schoeman van de afdeling Systems Biomedicine and Pharmacology van medicijnonderzoeksinstituut LACDR hadden vooraf familie en collega's gevraagd te sponsoren, vertellen ze achteraf. 'Toen de eerste tussenstand werd doorgegeven stonden we bovenaan, daarna zakten we terug. We zijn natuurlijk trots dat we dit geld hebben opgehaald voor het goede doel!' Het team voerde ook een intern LACDR-wedstrijdje tijdens de Run. 'Er deed nog een team van onze afdeling mee. Het  was erg close tegen de finish, maar uiteindelijk heeft Nelus met 10 seconden verschil gewonnen', aldus Van der Laan.

Biologiestudent én Science Run-deelnemer Lesage Munyemana reikte namens UAF samen met decaan De Snoo de prijzen uit. De wedstrijd had van hem wel 5 kilometer langer mogen zijn, grapte hij. Verder was hij vol lof. 'Dit is bijna een symbolisch evenement. Vluchtelingen rennen soms letterlijk voor hun leven. Vandaag hebben jullie gerend voor de vluchtelingen. Dat is mooi.'

Over UAF

De opbrengsten van de Science Run zijn bestemd voorde stichting voor vluchteling-studenten UAF. Het UAF gelooft in het talent en doorzettingsvermogen van hoger opgeleide vluchtelingen en  beschouwt onderwijs als de sleutel tot succesvolle integratie.

UAF is opgericht in 1948 en daarmee de oudste vluchtelingenorganisatie van Nederland. De stichting begeleidt hoger opgeleide vluchtelingen tijdens hun studie en het vinden van een baan op niveau. Veel van hen studeerden of behaalden hun diploma al in het land van herkomst. De diploma’s zijn hier meestal niet geldig. Opnieuw studeren geeft hun de kans om zich te ontwikkelen en vergroot hun maatschappelijke bijdrage. Ook aan de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen studeren verschillende studenten met ondersteuning van UAF.