Vernieuwde MRI-scanner gereed voor gebruik

Het Leiden Institute for Brain and Cognition (LIBC) neemt op 29 september de vernieuwde MRI-scanner in gebruik. Het apparaat is sneller en beter dan de huidige opstelling.

Van de oude MRI-scanner – die in 2010 in gebruik werd genomen – is alleen de sterke magneet nog overgebleven. Alle apparatuur rondom deze magneet is vervangen door moderner materieel. Daardoor kunnen wetenschappers snellere en betere hersenscans maken, de hersendynamiek beter volgen, en het brein gedetailleerder bestuderen.

Scherpere hersenscans

‘Onder meer de kwaliteit van de scans is sterk verbeterd,’ zegt Anne Hafkemeijer, MRI-onderzoekscoördinator van het LIBC. ‘Omdat de magneet even sterk blijft, is het contrast hetzelfde. Maar we krijgen wel meer scherpte en signaal in de hersenscans. Bovendien is de scanner vanaf nu digitaal, waardoor onderzoekers sneller kunnen werken.’

Puberhersenen

De scanner zal gebruikt worden door hersenwetenschappers van het universitair ziekenhuis de Universiteit Leiden. Met de investering kunnen het LUMC en de Universiteit Leiden ook de komende jaren vooraanstaand en innovatief onderzoek blijven doen naar onder meer puberhersenen, taalverwerving en psychiatrie.

Kom kijken

De bijeenkomst op 29 september is toegankelijk voor medewerkers en studenten van de Universiteit Leiden en het LUMC. U bent welkom van 15:00 tot 17:00 uur in de beeldentuin van het LUMC, Albinusdreef 2 te Leiden. Tijdens een van de rondleidingen kunt u de scanner bekijken.