Prof. mr. Frits Kalshoven overleden

Op 6 september jl. is prof. mr. Frits Kalshoven overleden, 93 jaar oud. Kalshoven was een internationaal gerenommeerde deskundige op het terrein van het internationale humanitaire recht (oorlogsrecht). Vanaf 1970 was hij hoogleraar aan onze Faculteit, waar hij ook had gestudeerd en waar hij in 1971 cum laude promoveerde bij prof. Hajo van Panhuys.

Frits Kalshoven overleden
Frits Kalshoven

Kalshoven was aanvankelijk vooral een man van de praktijk. Vanaf 1945 was hij officier bij de marine. Na zijn afstuderen werkte hij vele jaren als docent strafrecht en internationaal recht bij het Koninklijk Instituut voor de Marine in Den Helder. Maar de wetenschap lonkte. In de jaren ’60 van de vorige eeuw werkte hij aan zijn proefschrift over ‘Belligerent reprisals’, waarmee hij internationale bekendheid zou verwerven. Deze dissertatie geldt ook nu nog als een standaardwerk. Zelf beschouwde hij deze proefschriftperiode als de meest fascinerende periode uit zijn professionele loopbaan. Dit bracht hem naar het Rode Kruis in Genève, waar hij de grootheden op zijn vakgebied ontmoette. Frits Kalshoven was door zijn wetenschappelijke reputatie en praktijkervaring ook uitstekend geëquipeerd om een belangrijke bijdrage te leveren aan de verdere ontwikkeling van zijn vakgebied. Hij was onder meer nauw betrokken bij de onderhandelingen over de Protocollen uit 1977 bij de Geneefse Conventies, die tot de belangrijkste verdragen op dit gebied behoren. Bij al zijn werk bleef hij vooral jurist, en was hij wars van de politiek die natuurlijk ook een grote rol speelde en speelt bij de conflicten waarin het oorlogsrecht zijn toepassing moet vinden.

Erkenning

Kalshoven kreeg de erkenning die hij verdiende voor zijn bijdragen aan het oorlogsrecht. Aan onze faculteit werd onder redactie van medewerkers Astrid Delissen en Gerard Tanja een vuistdik Liber Amicorum voorbereid (Humanitarian law of armed conflict: challenges ahead, 1991). In 2003 ontving hij de Henri Dunant Medal, in 2015 de San Remo Prize for the Promotion, Dissemination and Teaching of International Humanitarian Law.

Betrokken

Kalshoven heeft generaties studenten in het internationale humanitaire recht geïnspireerd. Hij was zeer toegankelijk voor studenten. Na zijn pensionering bleef hij betrokken bij zijn geliefde Leidse rechtenfaculteit, tot de laatste maanden van zijn leven. Dat gebeurde vooral in het kader van het mede naar hem genoemde Kalshoven-Gieskes Forum on International Humanitarian Law. Hij was een trouwe deelnemer aan de activiteiten van dit Forum, en ook aan de naar hem genoemde Moot Court (de ‘Frits Kalshoven Competition on International Humanitarian Law’), zelfs nog toen zijn gezondheid de laatste jaren langzaam achteruit ging. Velen zullen hem daarom missen als dierbare collega en vriend, als een vriendelijk en bescheiden mens. De Leidse rechtenfaculteit verliest met hem een coryfee in het internationale humanitaire recht en een betrokken docent.