Maurits den Hollander wint Fruinprijs 2017

Er worden veel goede afstudeerscripties geschreven door de studenten die hun Leidse geschiedenisopleiding ermee afronden. Alleen de allerbeste scripties worden voorgedragen voor de Fruinprijs: de jaarlijkse prijs voor de beste onderzoeksmaster-, master- of Europaeumscriptie van de Opleiding Geschiedenis.

Maurits den Hollander, winnaar van de Fruinprijs 2017

Dit jaar bestond de jury uit juryvoorzitter Kim Beerden van Oude Geschiedenis, Felicia Rosu van Algemene Geschiedenis en Bart van der Boom van Vaderlandse Geschiedenis. De uitreiking vond plaats tijdens de opening van het collegejaar van de Opleiding Geschiedenis in het Groot-Auditorium van het Academiegebouw op 5 september 2017.

Voor de Fruinprijs 2017 waren negen scripties genomineerd waarvan de schrijvers een buitengewoon opvallend talent vertonen voor het combineren van bronnen, methode en theorie. De genomineerde afstudeerscripties getuigen bovendien van zeer hard werken. De onderwerpen beslaan meer dan 2500 jaar van de geschiedenis en nemen ons mee naar zeer verschillende maatschappijen – van de Griekse oudheid naar het Nederland van Pim Fortuyn.

De jury was onder de indruk van het werk van alle genomineerden: Jasper Verplanke, Victor Olcina Pita, Quinten Somsen, Pieter van Huis, Hans Wallage, Sina Talachian, Leon van Amsterdam, Kevin Beenhouwer en Maurits den Hollander.

Winnaar

De winnende scriptie gaat over culturen van rekenschap in het Noordwest Europa van de late Middeleeuwen en is getiteld Comparative Cultures of Accountability. The Scottish Exchequer and the Audit Chamber of Holland between 1477 and 1515 en is geschreven door Maurits den Hollander. De scriptie heeft gewonnen vanwege de manier waarop dit, wellicht in eerste instantie droog aandoende onderwerp, relevant wordt gemaakt en tot leven gebracht wordt. De auteur vertelt ons over het belang van rekenschap afleggen in onze huidige samenleving: denk aan Fred Teeven en de bonnetjes, maar ook de steeds voortschrijdende ideeën over transparantie – en daarmee het afleggen van rekenschap door publieke personen en instanties. Een doel daarvan is om publieke inkomsten en uitgaven zichtbaar en controleerbaar te maken.

Deze cultuur van rekenschap wordt door de student in de late 15e en het begin van de 16e eeuw onderzocht. Het vergelijken van de bronnen uit de archieven van de twee instanties die controleerden of de zaken in orde waren, zowel in Schotland als in onze contreien, levert een toevoeging aan de bestaande historiografie: waar de Schotten bekend stonden als archaïsch en inefficiënt terwijl een en ander hier zeer innovatief zou zijn, blijkt uit de vergelijking dat dit beeld eigenlijk genuanceerd moet worden. Zo leidt het gebruik van een nieuwe methode, in dit geval de vergelijkende methode, tot vernieuwde inzichten. Door een overtuigende analyse van de instituten, praktijken en persoonlijke relaties die in de prachtige bronnen te vinden zijn, wordt een levendig beeld geschept van een historische fase in de cultuur van het afleggen van rekenschap.

Fruinprijs

Robert Fruin, naamgever van de prijs, was de eerste hoogleraar Vaderlandse Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Hij wordt gezien als één van de grondleggers van de geschiedwetenschap in Nederland. Al sinds 1989 wordt de jaarlijkse Fruinprijs uitgereikt aan de beste geschiedenis scriptie van de Universiteit Leiden, dit jaar dus voor de 29e keer. De prijs bestaat uit een oorkonde, een bos bloemen, en een geldbedrag.

Zie ook