Hot items en onderbelichte onderwerpen in Studium Generale

Van Merkels Duitsland tot het medische belang van botanische tuinen. Studium Generale brengt dit collegejaar weer een rijk aanbod aan actuele lezingen en hot items in de wetenschap. Wat staat er op het menu en hoe wordt de keuze bepaald?

In dit Leiden Asia Year zijn er diverse lezingen over India.

Het aanbod van Studium Generale - voor iedereen toegankelijke en meestal gratis lezingen - is zeer gevarieerd. Yvonne Leunissen, programmamaker bij Studium Generale, legt uit hoe de keuze wordt bepaald. ‘We zoeken naar actuele onderwerpen in het nieuws, zoals de komende verkiezingen in Duitsland (lezing en discussie op 6 september). Daarnaast kijken we ook wat in de wetenschap hot items zijn en gaan na of er Leidse of andere onderzoekers zijn die dat kunnen duiden.’ De samenstellers krijgen daarbij advies van een commissie waarin alle Leidse faculteiten vertegenwoordigd zijn.

Multidisciplinair

Lezingenreeksen zijn vaak multidisciplinair van opzet en dat is bij uitstek het geval bij de serie Global Challenges. Na de lezing over de komende verkiezingen in Duitsland gaat historicus Merlijn Schoonenboom in discussie met Kai Heibel, deskundige in diplomatieke relaties. In de volgende bijeenkomst op 4 oktober staat India centraal. Hierin geven twee India-onderzoekers, hoogleraar Pralay Kanungo en dr Ajay Gandhi, hun visie op Hindoe nationalisme in India. Die multidisciplinaire insteek wordt niet alleen door het publiek gewaardeerd, merkt Leunissen op. ‘Ook de uitgenodigde wetenschappers leggen contacten onderling en slaan bruggen naar elkaars vakgebied.’

De markante Britse auteur Redmond O'Hanlon geeft op 24 oktober een lezing.

Redmond O’Hanlon

Naast wetenschappers komen dikwijls journalisten en schrijvers aan het woord. Bijvoorbeeld in de reeks Botanische tuin: van hortus medicus tot levend lab. De Britse schrijver en documentairemaker Redmond O’Hanlon (bekend van de VPRO-serie Beagle, in het kielzog van Darwin en O’Hanlons Helden) vertelt op 24 oktober hoe Sir Henry Alexander Wickham zaden van de rubberboom van Brazilië naar Londen smokkelde.

Publiekspleasers

De opkomst verschilt natuurlijk per lezing maar gemiddeld zijn er zo’n 100 bezoekers aanwezig. Onderwerpen als boeddhisme (Boeddhisme in India 13/9) en filosofie (Hannah Arendt en Karl Popper va 18/9) zorgen vaak voor volle zalen. ‘Maar we programmeren niet alleen publiekspleasers en besteden ook aandacht aan onderwerpen die belangrijk zijn maar vaak onderbelicht’, aldus Leunissen.

Studenten: kom ook

De maandelijkse Global Challenges-lezingen vinden plaats in Den Haag op het Leiden University College en trekken altijd veel studenten die daar studeren. In Leiden bestaat het publiek meestal uit een bont gezelschap van iets oudere geïnteresseerden. ‘We willen ook hier graag meer studenten bereiken. Want het is juist voor hen goed om kennis te nemen van andere onderwerpen en vakgebieden.’

Kijken naar Metropolis

Voor degenen die minder zin hebben om ’s avonds weer in een collegezaal te luisteren: Studium Generale organiseert ook bijeenkomsten in de bioscoop en in musea. Zo vertoont het Kijkhuis op 16 november de Duitse sciencefiction film Metropolis (de lange versie uit 1927!), ingeleid door filosoof Jan Sleutels en begeleid door pianist Matteo Myderwyk.

(LvP)