Beryl ter Haar was tutor op de 34ste editie van het Pontignano Seminar

Van 11 tot 13 september vond het Pontignano Seminar plaats op de locatie waar het allemaal begon: bij het Pontignano Klooster, vlakbij Siena in Italië.

Tijdens het Pontignano Seminar staat het doen van rechtsvergelijkend onderzoek naar een arbeidsrechtelijk onderwerp centraal. De participanten zijn promovendi uit een geselecteerd aantal landen. Hoewel Nederland dit jaar niet was geselecteerd, nodigden de Italiaanse organisatoren Beryl ter Haar uit om als tutor aan een van de studiegroepen deel te nemen. Het thema van dit jaar was Arbeidsrecht in de Fragmentatie van Bedrijfsstructuren. Na een introductie tot het relevante arbeidsrecht van de zes participerende landen (Italië, Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland en Spanje), werden drie studiegroepen gevormd rondom de volgende onderwerpen:

1. Fragmentatie scenario’s en instrumenten van het arbeidsrecht
  2. Arbeidsrechtelijke voorwaarden voor fragmentatie
  3. Het beheren van de arbeidsomstandigheden in een gefragmenteerd bedrijf

Beryl ter Haar was tutor van de eerste studiegroep. Op woensdagmiddag presenteerden de studiegroepen hun resultaten. De seminar werd afgesloten met een concert door twee arbeidsrecht advocaten, Marco Tufo (op de viool) en Beryl ter Haar (op de hobo), met muziek van Bach en Morricone. Tevens vond er een formeel diner plaats.

Hopelijk wordt Nederland weer geselecteerd voor het 35ste Pontignano Seminar.