Nieuwe online taalcursus Nederlands voor internationale studenten

De weg vragen naar het strand van Scheveningen of een pond kaas kopen op de Leidse markt. Met de nieuwe online taalcursus Dutch & More maken aankomend internationale studenten kennis met het Nederlands, in een ‘Leidse’ omgeving. Vanaf 9 augustus is de cursus beschikbaar voor internationale studenten van de Universiteit Leiden.

De Nederlandse taalcursus Dutch & More is een small private online course (SPOC), speciaal ontwikkeld door de Universiteit Leiden voor internationale studenten die hier in september komen studeren. De SPOC bestaat uit vijf lessen met elk een eigen thema. Via vaste onderdelen als vocabulaire, grammatica en zinsoefeningen leren studenten op een toegankelijke en speelse manier de Nederlandse taal kennen. De lessen zijn gebaseerd op realistische scenario’s uit het leven van een internationale student van Universiteit Leiden. Zo komt onder andere de Leidse markt, een studentenhuis en het Scheveningse strand voorbij.

De SPOC Dutch & More is ontwikkeld door het Academisch Talencentrum en het Online Learning Lab van het Centre for Innovation. Daarnaast hebben internationale studenten zelf ook een groot aandeel gehad in de totstandkoming van de SPOC. Zo speelt de Ierse Jill de hoofdrol in de SPOC. Zeven jaar geleden kwam zij als uitwisselingsstudent naar Leiden, en ze is hier blijven wonen. Op de foto boven dit artikel koopt ze voor de opnames een bos bloemen op de markt in Leiden.

Trailer SPOC Dutch & More - online taalcursus Nederlands

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Door Dutch & More te volgen, maken internationale studenten voorafgaand aan hun komst naar de Universiteit Leiden alvast kennis met de Nederlandse taal en krijgen zij een inkijkje in het studentenleven van Leiden en Den Haag. Wanneer studenten de SPOC succesvol afronden, krijgen zij bovendien een flinke korting op de cursus Nederlands 1B bij het Academisch Talencentrum. De universiteit hoopt hiermee haar internationale studenten te stimuleren om Nederlands te leren.

Internationale studenten en de universiteit

Jaarlijks studeren er zo’n 4000 internationale studenten en promovendi aan de Universiteit Leiden. Ondanks dat zij zich in Nederland vaak prima kunnen redden in het Engels, moedigt de universiteit hen aan om de basis van het Nederlands te leren. Dit helpt hen om nog beter hun weg te vinden in het studentenleven en de Nederlandse samenleving. Daarnaast bleek ook uit de International Student Barometer (ISB), een enquête die onder internationale studenten wordt afgenomen, dat er veel interesse is onder internationale studenten om Nederlands te leren.

Meer weten?

Alle aankomende internationale studenten krijgen een e-mail met daarin de toegangsgegevens voor de SPOC Dutch & More. Na succesvolle afronding van de SPOC kunnen internationale studenten zich voor slechts €75 inschrijven voor de cursus Nederlands 1B bij het Academisch Talencentrum van de Universiteit Leiden. Meer informatie over de SPOC Dutch & More – ook voor huidige internationale studenten.