‘Nederland moet verzet tegen sterker Brussel laten varen’

De Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) vindt dat Nederland zich niet kan veroorloven aan de zijlijn te blijven staan als Frankrijk en Duitsland straks de gehavende Economische en Monetaire Unie (EMU) op sleeptouw gaan nemen. Een Europese minister van financiën of de vorming van een Europees Monetair Fonds kan niet uitblijven.

‘Als we praten over verdieping en versterking komt er een moment dat je ja of nee moet zeggen. Het lijkt ons onvermijdelijk,' zo stelt Alfred van Staden in het Het Financieele Dagblad (u dient in te loggen om het artikel te kunnen lezen).

Van Staden, vicevoorzitter van het adviescollege en emeritus-hoogleraar internationale betrekkingen in Leiden, vindt dat Nederland zich niet kan isoleren. 'Maar we verbinden zulke stappen wel nadrukkelijk aan een commitment van landen als Frankrijk en Italië tot economische hervormingen.’