Twee Leidse wetenschapstalenten naar buitenland met Rubiconbeurs

Twee onlangs gepromoveerde onderzoekers van de Universiteit Leiden ontvangen een Rubiconbeurs om onderzoek te doen in het buitenland. Ze gaan beiden naar de Verenigde Staten, om onderzoek te doen naar tumoruitzaaiingen en kernfusie.

NWO kende in deze eerste financieringsronde van 2017 vijftien Rubiconbeurzen toe aan jonge wetenschappers, die hierdoor met een onderzoekservaring in het buitenland hun academische carrière een vliegende start kunnen geven.

Chris Smiet, Leids Instituut Onderzoek Natuurkunde: De topologie van kernfusie

Kernfusie is de schone, onuitputtelijke energiebron die de wereld nodig heeft. Chris Smiet gaat de wiskunde van knopen gebruiken om nieuwe magnetische structuren te beschrijven die het opwekken van deze energie mogelijk maken. Smiet gaat hiervoor naar het Princeton Plasma Physics Laboratory in de Verenigde Staten.

Nynke van den Berg, Leids Universitair Medisch Centrum: Intra-operatieve lymfekliermetastasen identificatie in patiënten met hoofd-hals kanker

De aanwezigheid van uitzaaiingen in de lymfeklieren is van grote invloed op de prognose van patiënten met (vroeg-stadium) hoofd-hals kanker. In dit project gaat Nynke van den Berg onderzoeken of een tumor-specifieke, fluorescente speurstof in staat is om deze uitzaaiingen al tijdens de operatie op te sporen. Zij gaat het onderzoek uitvoeren aan de Stanford University School of Medicine in de Verenigde Staten.

Rubicon-programma

Het Rubicon-programma van NWO maakt het voor deze jonge onderzoekers mogelijk om hun onderzoek te doen aan topinstituten zoals University of Cambridge, Harvard University en Max Planck Institute for Psycholinguistics. Alle vijftien Rubicon-onderzoekers gaan voor 24 maanden naar het buitenland. Ervaring in het buitenland is voor veel wetenschappers een belangrijke stap in hun carrière. 80 onderzoekers dienden een aanvraag in voor Rubicon, waarvan 43 mannen en 27 vrouwen. Twaalf laureaten gaan naar de Verenigde Staten, een naar het Verenigd Koninkrijk, een naar België en een naar Zweden.