Universiteit Leiden

nl en

Student-ondernemers zorgen voor bruisende opening HUBspot

Het was druk op 31 oktober bij de opening van HUBspot, het nieuwe huis voor innovatie en ondernemerschap aan de Leidse Langegracht. De confettikanonnen gingen af. Maar het meest in het oog springend waren de jonge studentondernemers die hun onderneming presenteerden.

Waar beginnen?

In HUBspot hebben de Universiteit Leiden, de Hogeschool Leiden, de gemeente Leiden en ondernemers hun krachten gebundeld om de innovatie in de regio aan te jagen. Ja, er gebeurt al veel op het Leiden Bio Science Park. Maar er broeit en bloeit meer dan bio science. Waar moet een student met een idee dan beginnen? En waar een student zonder een idee die wel wil gaan ondernemen? Waar moet hij of zij aankloppen voor informatie, voor ondernemersonderwijs?  Het antwoord op al deze vragen is: bij HUBspot.

Het pand is low budget verbouwd maar sfeervol.

Ontmoetings-, kennis- en leercentrum

Er was al van alles voor startende ondernemingen. Bij de universiteit kon het valorisatieinstituut Luris helpen. Een student kon aankloppen bij LUGUS, speciaal voor startende studentondernemers. Zowel Luris als LUGUS zijn nu verhuisd naar HUBspot aan de Langegracht 70, pal tegenover het politiebureau. De eerste en tweede verdieping zijn verbouwd tot ontmoetings-, kennis- en leercentrum. Er worden workshops netwerken en basisvaardigheden ondernemen gegeven, er zijn vergader- en collegezalen. Jonge ondernemers die van start gaan kunnen er kantoorruimte huren. En er zijn vooral veel ontmoetingsplaatsen om van gedachten te wisselen.

Bij de opening konden workshops worden gevolgd. Wie er niet bij was: HUBspot biedt een heel programma.

Veel leren

Je kon bij de  opening al veel leren. Dat veel goede ondernemersideeën ontstaan op het grensgebied van verschillende disciplines. Dat je je ondernemersidee niet geheim moet houden maar dat je er juist overal over moet praten: stel jezelf open, veel meer mensen dan je denkt willen en kunnen je helpen. Dat een mislukt idee óók een leerervaring is. Dat er ondernemingsideeën zijn die een ondernemer zoeken. Landelijk begint 5 à 10% van de studenten een onderneming. Leiden blijft nog wat achter maar de belangstelling stijgt snel. Mensen wonen gemiddeld dertien jaar in Leiden, in de binnenstad gemiddeld maar vijf jaar. Die verblijfstijden moeten omhoog, vindt de gemeente Leiden, overigens.

Stand van Van Stein en Groentjes

Van Stein & Groentjes

Inspirerend  was de markt met enorm enthousiaste startende (student)ondernemers. Zoals Van Stein & Groentjes BV, van Bas van Stein en Tom Groentjes. Allebei Leids alumnus, Van Stein nu ook nog promovendus bij het Leids Institute for Computer Science. Het tweetal maakt en host – inmiddels met een heel team - websites en apps. Voor derden maar als ze zelf een goed idee voor een app krijgen, produceren ze die ook. Heeft ook de universiteit al als klant gehad. En Ahold.

Buxenus en Flexlab

Of neem Maximillian Green en Jan Zender met hun bedrijf Buxenus.  Zij ontwikkelden een eenvoudige machine om DNA te fotograferen. Dat is namelijk alleen te zien als het door een gel gehaald is en dan wordt belicht. Daarvan kan dan een foto worden gemaakt. Professionele machines kosten 20 à 30 duizend euro omdat ze een heel spectrum aan licht bevatten. Heeft iemand maar één lichtkleur uit het spectrum nodig, dan kan die die veel goedkopere machine van Buxenus gebruiken. En dan doen ze nog iets, in samenwerking met Biopartner 4 op het Leiden Bio Science Park. Voor studenten (en starters) is het lastig om labtijd te kopen, ze komen er maar moeilijk tussen met hun kleine klusjes. Nu wordt op het Leiden Bio Science Park een klein lab gebouwd dat juist bedoeld is voor de kleine gebruiker die er tegen lage kosten gebruik van kan maken: Flexlab.

EntryOne

Coen Breedveld

Coen Breedveld, oud-voorzitter van het Leidse LUGUS - Student Entrepreneurs, is bijna afgestudeerd chemicus. Hij runt EntryOne: hij koppelt studenten aan consultants in de farmaceutische industrie voor een periode van maximaal tien weken. De student kan dan een advies uitschrijven waarvan de consultant de hoofdlijnen aangeeft. Ideaal voor de student, stelt Breedveld. ‘Het is een bijbaan want er wordt geld mee verdiend, én het brengt de student verder op zijn vakgebied. En de consultant kan meer opdrachten aannemen’ Hij vertelt er wel bij dat hij bezig is zijn bedrijf over te dragen: een onderneming heeft hem gevraagd het advies waaraan hij meeschreef uit te voeren. En daar heeft hij veel zin in. ‘Over een maand studeer ik af. Het kriebelt.’ De ondernemingsideeën die hij nog heeft gaan in de aanbieding.

Landscape

Ook Leids alumnus Lucas van der Meer presenteerde zich. Big data zijn hot. Landscape, waarvan Van der Meer medeoprichter is, richt zich juist op middelgrote en wat kleinere instellingen die over niet-zo-big data beschikken en daar meer uit willen halen. ‘Soms hebben ze een wilde vraag, soms willen ze weten wat ze met hun data kunnen.’ Daar helpt Landscape bij. Dat kan ook betekenen: de data anders opslaan, anders inrichten, of net iets meer of andere data verzamelen. Klanten: Artis, een zorginstelling, een bank, een uitgeverij.

De deelname aan de bitterballentest was groot: wat is het lekkerst? Je bitterbal in de mosterd laten vallen van enige hoogte of beschaafd dippen? Uit de categorie overbodig en nutteloos, maar vrolijk onderzoek. En lekker natuurlijk.

(CH/foto's 1, 3 4 en 5: buro jp)

Tips voor starters

Vijf tips uit de eigen ervaring van Jochem Vroom, Hogeschool Leiden, groot geworden met met Imbull.com, gespecialiseerd in kortingssites, zoals Kortingscode.nl. Actief in 23 landen en marktleider in Indonesië en Nieuw-Zeeland. Imbull.com is overgenomen door Global Savings Group. Vroom investeert nu (ook) in starters en bemoeit zich actief met hen.

  • Zorg dat je altijd blijft leren, dat kunnen grote maar ook kleine dingen zijn. Zeker als je personeel krijgt  kun je snel veel leren.
  • Begin zo snel mogelijk met de uitvoering van je idee, ook al zijn het kleine stappen. En als het niet lukt is dat ook leren.
  • Het pad dat je kiest is bepalend voor je toekomst. Laat je niet van jouw pad afbrengen.
  • Je idee niet geheim houden maar delen; het gaat om uitvoeren en doorpakken.
  • Als je dicht bij je passie, bij jezelf blijft, heb je een ongelooflijk voordeel.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.