Ingrid Leijten neemt deel aan internationale expertworkshop ‘Securing and Specifying a Social Minimum’

Op 29 en 30 juni nam Ingrid Leijten deel aan een internationale workshop die werd gehouden aan het International Institute for the Sociology of Law (IISJ) in Oñati, Spanje.

De workshop had als thema ‘Specifying and Securing a Social Minimum’ en bracht 22 academische experts samen met verschillende achtergronden zoals publiekrecht, rechtstheorie, mensenrechten en sociale wetenschappen. Het doel van de interdisciplinaire workshop was om stil te staan bij hoe een sociaal minimum kan worden gedefinieerd en gegarandeerd. Dit leidde tot discussies over de methoden die worden gebruikt voor het vaststellen van een bestaansminimum, over de vraag of een dergelijk minimum kan worden geclaimd als een individueel recht, over de rol van rechters bij het garanderen van een sociaal minimum, en over de bredere doelstellingen van sociaal beleid en sociale rechten in onze complexe maatschappij.

Alle deelnemers hadden korte papers geschreven die werden gepresenteerd door referenten die daarmee een aftrap gaven voor de discussie. Ingrid’s paper ging over de ondeelbare bescherming van een sociaal minimum en de rol van procedurele toetsing in dit verband. Na twee intensieve workshopdagen roemden de organisatoren het niveau van de discussie en gingen de deelnemers naar huis met nieuwe inspiratie en plannen voor toekomstige samenwerking.

Het IISJ organiseert een jaarlijkse workshopcompetitie die openstaat voor aanvragen voor workshops die een bijdrage leveren aan de sociologie van het recht. Het biedt een inspirerende werkomgeving in het middeleeuwse stadje Oñati, evenals mogelijkheden voor publicatie van de workshop-papers.