Daan Weggemans over IS zonder kalifaat in driedelige serie NOS

Het einde van het kalifaat lijkt in zicht. Islamitische Staat is afgelopen weekend verdreven uit de Iraakse stad Mosul en verliest elke dag meer terrein in Irak en Syrië. Wat kunnen we nog verwachten van de terreurgroep? Overleeft de groepering de val van het kalifaat?

In het kader van de ontwikkelingen de afgelopen dagen heeft de NOS een driedelige serie van artikelen gemaakt. Drie dagen achter elkaar publiceren ze een nieuw artikel die ingaat op een ander aspect na de val van het kalifaat. Vier IS-onderzoekers worden door de NOS ondervraagt en schetsen in een driedaagse serie een toekomstbeeld van Islamitische Staat.

Een van de ondervraagde IS-onderzoekers is Daan Weggemans, terrorisme-onderzoeker, verbonden aan het Institute of Security and Global Affairs.

IS zonder kalifaat: wat is Islamitische Staat nog zonder een staat?

Over één ding zijn alle experts het eens: het einde van het kalifaat zal niet het einde van Islamitische Staat zijn. Maar hoe gaat Islamitische Staat dan verder? Daar hebben ze verschillende meningen over.
Lees het eerste artikel

IS zonder kalifaat: wat gebeurt er met de IS-strijders?

"Een deel van de aantrekkingskracht van Islamitische Staat is dat ze een kalifaat hebben", vertelt Daan Weggemans. "Moslims konden zo het idee hebben dat ze daar heen moesten. Maar dat gaat nu over."
Lees het tweede artikel

IS zonder kalifaat: waar gaan de IS-leiders naartoe?

De grote leider van IS, Abu Bakr al-Baghdadi, zou volgens verschillende bronnen omgekomen zijn door een bombardement. Hij is al veel vaker doodverklaard, dus zeker weten we dat niet. Maar als hij niet meer leeft, is dat dan ook de doodsteek voor IS?
Lees het derde artikel