Startup brengt nieuwe genetische kennis bij bedrijven

Op 29 juni gaat Future Genomics Technologies van start. Het bedrijf richt zich op het sneller beschikbaar maken van DNA-technologie en onderzoek voor het bedrijfsleven. Future Genomics Technologies is een samenwerking tussen DNA-onderzoekslaboratorium BaseClear en de Universiteit Leiden.

Unieke werkwijze

DNA is de software van alle levende wezens. Het bevat alle informatie die ze nodig hebben. Onderzoekers kunnen deze informatie steeds beter begrijpen. De ontwikkelingen in dit vakgebied, ook wel genomics genoemd, gaan erg snel. Zo werken Leidse wetenschappers hard aan het ontwikkelen van toepassingen van een nieuwe techniek genaamd nanopore sequencing. Hierbij trekt een machine een DNA-molecuul door een microscopisch klein gaatje – een nanopore – en leest tegelijk de DNA-volgorde af – de sequentie.

Bedrijven willen deze nieuwe kennis en technologie graag snel benutten. Met deze gedachte is Future Genomics Technologies (FG Technologies) opgericht. Het nieuwe bedrijf wil de nadruk leggen op snelheid, reproduceerbaarheid, toegankelijkheid en multi-inzetbaarheid van technologieën. FG Technologies streeft ernaar snel aan te tonen dat nieuwe ideeën uit wetenschappelijk onderzoek daadwerkelijk kunnen werken in een praktische toepassing. Nieuwe producten en diensten komen hierdoor sneller voor de markt beschikbaar.

’Op dit moment zijn er spectaculaire veranderingen gaande op het gebied van DNA-sequencing, vooral gedreven door de revolutionaire nanopore sequencing-techniek. Met ons nieuwe bedrijf willen we inspelen op deze ontwikkelingen en een brug slaan tussen academisch onderzoek en innovatieve toepassingen’, aldus Ron Dirks, CEO van FG

Tulpgenoom

Een van de eerste grote projecten van FG Technologies is het in kaart brengen van de DNA-volgorde, het genoom, van de tulp.  Met deze kennis kunnen veredelaars rassen kweken die bijvoorbeeld beter bestand zijn tegen ziektes dan de huidige rassen. Op dit moment gebruiken sierteeltveredelaars nog nauwelijks DNA-analysemethodes vanwege de hoge kosten die hier tot voor kort aan verbonden waren.  Nieuwe technologieën, zoals nanopore sequencing, maken DNA-analyses sneller, goedkoper en toegankelijker.

’Het genoom van de tulp is tien keer zo groot als dat van de mens. Tot voor kort was het ontrafelen van zo’n groot genoom technisch en financieel niet bereikbaar. Dankzij nanopore sequencing en slimmere bioinformaticamethodes is daar nu verandering in gekomen en gaat een geheel nieuwe wereld aan mogelijke toepassingen open’, aldus Dirks.

Breed werkveld

FG Technologies richt zich in eerste instantie op genomics-onderzoek en wil later uitbreiden met ander onderzoek, bijvoorbeeld op het gebied van eiwitten en RNA, dat in levende wezens zorgt dat eiwitten geproduceerd kunnen worden.

Het Instituut Biologie van de Universiteit Leiden (IBL) doet veel fundamenteel onderzoek op het gebied van genomics en beschikt daardoor over hoogwaardige kennis en technologie op dit gebied. Als grootste onafhankelijk DNA-onderzoekslaboratorium van Nederland beschikt het eveneens op het Leiden Bio Science Park gevestigde BaseClear over de nodige ondernemingsvaardigheden en ervaring op het gebied van DNA-analysediensten. Beide partners bundelen hun krachten in het bedrijf FG Technologies.

Wilt u meer informatie bezoek dan de website.