Greta Noordenbos krijgt award voor onderzoek naar eetstoornissen

Bij haar pensionering op 22 juni kreeg psycholoog Greta Noordenbos een life time award van de Nederlandse Academie voor Eetstoornissen voor haar onderzoek naar het ontstaan en het herstel van eetstoornissen.

Noordenbos met haar award

Noordenbos heeft tientallen jaren onderzoek gedaan naar eetstoornissen als anorexia en boulimia. Haar studies waren gericht op het ontstaan en de ontwikkeling van de stoornissen maar evenzeer op behandeling en herstel. Daarbij stond het patiĆ«ntperspectief steeds voorop. Zo heeft zij veel bijgedragen aan een beter inzicht in eetproblematiek en aan de behandeling daarvan, op wetenschappelijke basis.

(Hulp)boeken

Noordenbos gebruikte de uitkomsten van haar onderzoek, vaak samen met anderen, in informatieve boeken voor een breed publiek en voor mensen die zelf aan een eetstoornis lijden. Deze laatste boeken hebben een hulpelement en bevatten oefeningen en aanbevelingen. De boeken van Noordenbos zijn te koop bij de boekhandel. Enkele zijn ook in het Engels vertaald. Daarnaast schreef Noordenbos c.s. een deel over eetstoornissen in de Practicumreeks voor huisartsen.

Innerlijke kritiek bij eetproblemen; op weg naar acceptatie
Greta Noordenbos en Marieke Ten Napel, 2017

Een eetstoornis overwinnen, kan dat? De nieuwste antwoorden op vragen over kenmerken, achtergronden, behandeling en herstel
Dr. Greta Noordenbos, 2014

Uit de ban van emotie-eten; een nieuwe oplossing voor eet- en gewichtsproblemen
Joanna Kortink en Greta Noordenbos, 2011

Gids voor herstel van eetstoornissen
Dr. Greta Noordenbos, 2007

Het meest recente boek van Noordenbos

Cum laude

Greta Noordenbos studeerde in 1979 cum laude af in de Pedagogische, Psychologische en Sociale Wetenschappen bij de Rijksuniversiteit Groningen, waar ze in 1987 promoveerde op een proefschrift over culturele en seksespecifieke factoren in de ontwikkeling van anorexia nervosa. Daarna kreeg ze een aanstelling bij de Universiteit Leiden.

(CH)