Voormalig student bestuurskunde nu burgemeester van Almere

Franc Weerwind studeerde tussen 1986 en 1992 bestuurskunde aan de Universiteit Leiden. Nu is de heer Weerwind burgemeester van de gemeente Almere. De redactie van de Leidraad (alumnimagazine Universiteit Leiden) sprak met hem in het kader van de 'Werkplek van' rubriek die in iedere editie terug komt.

Werkplek van Franc Weerwind

Eens in de twee weken schuift burgemeester van Almere Franc Weerwind aan bij wildvreemde mensen om mee te eten – hij is al tot het einde van het jaar volgeboekt. Klaagverhalen hoort hij nooit. De grote ramen van de moderne werkkamer op de vijfde verdieping van het stadhuis symboliseren zijn kijk op het burgemeesterschap. Franc Weerwind (52, D66) gaat het liefst naar buiten, om de samenleving te zien in al haar diversiteit. Tijdens zijn studie Bestuurskunde, toen hij als Minervalid de bingo voor senioren mede organiseerde, wist hij het al, dat hij iets wilde doen voor de maatschappij. Jong en vitaal oogt hij, net als de stad die nu zijn stad is. Trots praat de opvolger van Annemarie Jorritsma over het groen, het water, de busbanen, de 186 verschillende nationaliteiten, de hogeschool, de Japanse bedrijven, de Syrische mevrouw die mozaïeken maakt voor buurtbewoners, de mooie architectuur. Een foto van de Rode Donders hangt prominent aan een muur. Drie knalrode appartementengebouwen, die Weerwind graansilo’s noemt. Iconen in het gevarieerde landschap van Almere. Ook daar is het uitzicht geweldig.

Bron: Leidraad - Alumnimagazine nr. 2 2017
Tekst: Janet van Dijk      Foto: Taco van der Eb