VIDI-subsidie voor Alicia Schrikker

Het Instituut voor Geschiedenis feliciteert Alicia Schrikker met het verkrijgen van een VIDI-subsidie voor haar onderzoek naar institutioneel geheugen en koloniale cultuur.

Binnen haar VIDI-onderzoek zal Alicia gaan kijken naar hoe Nederlandse koloniale ambtenaren hun werk legitimeerden. Het project onderzoekt tot op heden nauwelijks gebruikt koloniaal bronnenmateriaal om deze vraag te beantwoorden. De hypothese is dat Nederlanders in deze wisselwerking tussen lokale praktijk en politieke theorie een blijvende visie op de legitimiteit van kolonialisme ontwikkelden.

In totaal ontvingen 11 Leidse onderzoekers een VIDI-beurs. De Vidi is een onderzoekssubsidie uit de Vernieuwingsimpuls van NWO. Met een Vidi kan wetenschappelijke staf met een aantal jaren onderzoekservaring met maximaal 800.000 euro een innovatieve onderzoekslijn opzetten of uitbouwen. Ze kunnen ook andere onderzoekers aanstellen.