Leeuwarder Courant

Taalkundige Evelyn Bosma wint Wetenschapsprijs Campus Fryslân

Met haar onderzoek naar de ontwikkeling van taal bij kinderen tussen de 5 en 8 jaar heeft taalkundige Evelyn Bosma de Wetenschapsprijs Campus Fryslân gewonnen. De prijs van 10.000 euro dient als aanmoediging voor jonge, vernieuwende wetenschappers in de regio Friesland.

Evelyn Bosma

Grootschalig onderzoek

Gedurende drie jaar nam Bosma voor haar onderzoek taal- en cognitieve tests af bij leerlingen tussen vijf en acht jaar. Deze grootschalige benadering maakte het mogelijk nieuwe verbanden tussen de wederzijdse beïnvloeding van talige- en cognitieve ontwikkeling bij kinderen zichtbaar te maken.

ATheME

Bosma was voor dit onderzoek verbonden aan de Fryske Akademy (Leeuwarden), het onderzoek is mede gefinancierd door de provincie Friesland. Momenteel werkt Bosma als postdoc bij het Leiden University Centre for Linguistics aan het EU ATheME project, een vijfjarig project wat meertaligheid in Europa onderzoekt.

Friesland centraal

De wetenschapsprijs Campus Fryslân is ingesteld ingesteld om de kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek in de regio Friesland te bevorderen en zal op 11 mei 2017 worden uitgereikt in het Friese Grou.