Sven Askes geselecteerd voor Lindau Ontmoetingsdagen

Scheikundige Sven Askes is geselecteerd voor de Lindau Ontmoetingsdagen, waar talentvolle wetenschappers de kans krijgen dertig Nobelprijswinnaars te ontmoeten. Askes promoveerde afgelopen jaar cum laude bij het Leids Instituut voor Chemisch Onderzoek.

Praten met Nobelprijswinnaars

Ruim vierhonderd jonge wetenschappers uit tachtig landen en dertig Nobelprijswinnaars ontmoeten elkaar deze zomer in Lindau voor kennisuitwisseling en inspiratie. Naast Sven Askes zijn er nog vier andere Nederlandse toptalenten geselecteerd: Mickel Hansen (Universiteit Groningen), Hanna van der Kooij (Wageningen University & Research), Michael Lerch (Universiteit Groningen) en Zoran Ristanovic (Universiteit Utrecht). De KNAW heeft de kandidaten voorgedragen en de Raad voor de Lindau Ontmoetingsdagen heeft de jonge wetenschappers geselecteerd.

Sven Askes

Kanker doden met licht

Onder Sylvestre Bonnet keek Askes naar manieren om kanker met licht te doden. Ze onderzochten moleculen die in het lichaam geactiveerd kunnen worden met licht, om zo doeltreffend tumoren te vernietigen. Door alleen de tumor te belichten, blijven gezonde cellen intact. Askes ontdekte dat het activeringsproces in cellen beter werkt na het toedienen van antioxidanten zoals vitamine C.

Ben Feringa

Het vakgebied chemie staat dit jaar centraal. Op het zesdaagse programma staan lezingen van de Nobelprijswinnaars, plenaire discussies, thematische workshops en diverse sociale evenementen. De 67ste Lindau Ontmoetingsdagen vinden plaats van 25 – 30 juni 2017. Ben Feringa,winnaar van de Nobelprijs voor Chemie 2017 en lid van de KNAW, is aanwezig en spreekt op maandag 26 juni.

De Lindau Ontmoetingsdagen hebben als doel het overdragen van kennis tussen generaties wetenschappers, het versterken van internationale netwerken en het inspireren van zowel jonge wetenschappers als Nobelprijswinnaars. De Raad voor de Lindau Ontmoetingsdagen met Nobelprijswinnaars organiseert de dagen sinds 1951. De KNAW participeert sinds 2008.