Duurzame sloop oude laboratoria gestart

De Universiteit Leiden is begonnen met de duurzame sloop van het oude practicumgebouw LCP van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen.

In eerste instantie is van de sloop weinig merkbaar, omdat de meeste werkzaamheden inpandig worden uitgevoerd. De sloop gaat vooraf aan de tweede fase van de nieuwbouw Gorlaeus waarvan de faculteit het eerste deel (fase 1) eind 2016 in gebruik nam.

Stapsgewijs proces

De sloop begint met de ontruiming van de laagbouw (het LCP, het oplosmiddelenmagazijn en het Vastgoedgebouw). Na de sanering van het aanwezige asbest begint de zogenoemde voorsloop. Alle niet-steenachtige materialen worden met de hand en met behulp van klein gereedschap gesloopt en afgevoerd. Na de bouwvakvakantie volgt de totaalsloop met behulp van een sloopkraan, die het gebouw bij wijze van spreken in stukken knipt. Vanaf oktober ondergaat de hoogbouw dezelfde behandeling. In mei 2019 zijn alle sloopwerkzaamheden afgerond.

Duurzaamheid voorop

In haar vastgoedbeleid streeft de Universiteit  Leiden naar duurzaamheid. Dit geldt niet alleen voor nieuwbouw maar net zo goed voor sloop. Sloopbedrijf Beelen voert dit project uit op duurzaamheidsniveau BREEAM Excellent. Dit is het één na hoogste niveau van deze internationale beoordelingsmethode waarmee duurzaamheidprestaties van gebouwen bepaald worden. Het bedrijf haalt dit niveau door de volgende maatregelen:

• de overlast voor de omgeving minimaal houden
  • de uitstoot van CO2 beperken
  • het sloopafval zoveel mogelijk hergebruiken door het puin op de slooplocatie tot granulaat te verwerken, zodat het gebruikt kan worden voor de nieuwbouw of voor de fundering van wegen.

Vragen of klachten

Meer informatie over de sloop is te vinden op de projectwebsite Duurzame sloop LCP en hoogbouw. Hier zijn ook de contactgegevens te vinden voor wie vragen of klachten over de sloop heeft.