Ideeën van bachelorstudenten gewild bij overheid en bedrijven

In hun derde jaar zetten studenten International Studies hun tanden in pittige vraagstukken, aangeleverd door overheid en bedrijven, zoals Unilever en het World Food Programme. De adviezen krijgen waardering.

De onderzoeksrapporten die de studenten presenteren worden goed ontvangen door de opdrachtgevers die jaarlijks worden geworven voor het vak Practising International Studies (PRINS). Een voorbeeld hiervan is de anti-corruptie organisatie Transparency International. ‘Op advies van onze studenten trainen zij nu non-profits als een nieuw werkterrein,’ zegt Sarita Koendjbiharie. Zij ontwikkelde PRINS en geeft vak het sinds de start van International Studies in 2012.

Contact met internationale bedrijven

Volgens Koendjbiharie is de Universiteit Leiden een van de weinige onderwijsinstellingen die bachelorstudenten op grote schaal business cases laat uitwerken. De studenten komen in teams in contact met internationale spelers: een mix van grote bedrijven, NGO’s en overheid. Dit levert waardevolle ervaring op.

Talent benutten

Het vak PRINS is een consultancy-project waarin jaarlijks ongeveer 350 studenten  leren hun academische kennis in de praktijk toe te passen. ‘De studenten raken enorm geïnspireerd en daardoor is de motivatie groot om strategische oplossingen te bedenken voor wereldproblemen als de integratie van vluchtelingen op de arbeidsmarkt, ruimtetechnologie, duurzaamheidsdoelen op aarde en LHBT-rechten.'

Valorisatie

De resultaten van PRINS zijn een vorm van valorisatie en dus belangrijk voor de universiteit: de wetenschappelijke kennis van de universiteit wordt benut voor maatschappelijke doeleinden. De opdrachten worden geworven op basis van een match tussen kennisbehoefte van de organisatie en de academische achtergrond en interesses van de studenten,' zegt Koendjbiharie. Tegelijkertijd begeleiden docenten de studententeams intensief, zodat ze concrete en praktische aanbevelingen krijgen die zijn onderbouwd met gedegen wetenschappelijk onderzoek.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Op 11 en 12 mei 2017 vinden 30 presentaties plaats van de zes projecten die door bachelorstudenten van International  Studies zijn uitgevoerd. Opdrachtgevers zijn het Ministerie van Buitenlandse Zaken, European Space Agency, Xyntéo, World Food Programme, DAMCO en Workplace Pride. Hiermee ronden de studenten PRINS af en dragen zij hun kennis over aan de praktijk.