Drie Leidse hoogleraren lid van KNAW

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft 26 nieuwe leden benoemd. Drie daarvan zijn Leidse hoogleraren: Luuk de Ligt, Lisa Cheng en Marc Koper. De nieuwe Akademieleden worden op 8 juni geïnstalleerd.

Lisa Cheng, hoogleraar Algemene Taalwetenschap

Lisa Cheng vergelijkt Chinese talen met Afrikaanse en Europese talen. Ze werd bekend om haar analyses van vraagzinnen waarin een vraagwoord zit (zoals wie, wat en waar). In talen als het Nederlands staat dat vraagwoord altijd vooraan in de zin, in het Mandarijn nooit en in het Frans soms. Toch zijn het allemaal dezelfde vragen. Door verschillende talen met elkaar te vergelijken, probeert Cheng het wezen van de grammatica van menselijke taal te doorgronden. Daarnaast coördineert ze een groot Europees onderzoek naar allerlei facetten van meertaligheid.

Marc Koper, hoogleraar Katalyse en oppervlaktechemie

Marc Koper is een internationaal vermaard elektrochemicus. Hij maakt op het niveau van atomen inzichtelijk wat er gebeurt aan het oppervlak van elektroden. Het onderzoek van Koper leidt tot betere katalysatoren voor onder andere de omzetting van kooldioxide in brandstof. Koper werkt samen met chemiebedrijven aan duurzame energieproductie, energieopslag en energieconversie.

Luuk de Ligt, hoogleraar Oude Geschiedenis

Luuk de Ligt is een expert op het gebied van de Romeinse geschiedenis. Hij vertaalde grote stukken van de belangrijkste Romeinse wetteksten en publiceerde een aantal gezaghebbende studies over het Romeinse Rijk. De Ligt bestudeert onder andere het functioneren van markten in de Grieks-Romeinse wereld, de bevolkingsgeschiedenis van Romeins Italië, de sociale structuur van antieke steden en de rol van steden binnen het Romeinse rijk. Hij combineert literaire en juridische bronnen met archeologische gegevens, gebruikt economische en demografische modellen en vergelijkt het Romeinse Rijk met andere grote, oude rijken zoals China.

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) kiest jaarlijks enkele vooraanstaande wetenschappers op basis van hun wetenschappelijke prestaties tot Akademielid. Dit jaar werden 26 nieuwe leden gekozen, dat is inclusief de extra verkiezingsronde voor vrouwelijke wetenschappers die de KNAW hield in het kader van het Westerdijkjaar. Een lidmaatschap is voor het leven; inmiddels telt de KNAW zo'n vijfhonderd leden