Willem van Wijk en Anne Veens

Anne Veens, Mirjam Hupkes en Willem van Wijk winnen de Bachelor Speckmann-prijs 2017

Inwoners van Musselkanaal zagen hun protestant-christelijke kerk veranderen in een Thai-boeddhistische tempel. Bachelorstudenten Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Anne Veens, Mirjam Hupkes en Willem van Wijk onderzochten de ervaringen rondom de herbestemming van kerk naar tempel. Met hun onderzoekverslag 'De Tempel van het Noorden: Veldwerk in Musselkanaal' wonnen zij de Speckmann-prijs 2017.

De Tempel van het Noorden: Veldwerk in Musselkanaal

Anne, Mirjam en Willem hebben in januari 2016 drie weken participerend onderzoek gedaan naar de ervaringen rondom de herbestemming van een protestants-christelijke kerk tot een Thais-boeddhistische tempel. Zij deden dit in het kader van het tweedejaars vak Veldwerk NL.

VeldwerkNL: antropologisch onderzoek van Texel tot Zuid-Limburg

In januari doen tweedejaars Bachelorstudenten Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie drie weken lang onderzoek. Voor hun onderzoek reizen studenten vanuit Leiden naar alle hoeken van Nederland. Dit jaar onderzochten studenten bijvoorbeeld "eilandmentaliteit op Texel" en "duurzaamheid in kraakgemeenschappen in Maastricht". Gedurende hun onderzoek verblijven studenten in gastgezinnen.

‘In de geest van Speckmann’

Volgens de jury was het onderzoek van Anne, Mirjam en Willem het meest ‘in the spirit of Speckmann’ uitgevoerd. Prof. dr. Pels sprak namens de jury vol lof over de methodologische innovatie van ‘space elicitation’, waarbij de studenten omwonenden mee namen naar de kerk om de hergebruikte ruimte zelf te laten ervaren. Daarnaast was de jury onder de indruk van hoe de studenten gebruik gemaakt hebben van sociale media en visuele methodes om ondanks een taalbarrière de uitkomsten van hun onderzoek terug te kunnen koppelen naar de monniken uit Thailand.

VeldwerkNL-conferentie

Een jaar geleden presenteerden Anne, Mirjam en Willem hun onderzoeksresultaten op de VeldwerkNL-conferentie. Op 21 april 2017 was het tijd voor de nieuwe lichting van tweedejaars CA-OS studenten om voor studenten, docenten en (gast)ouders over hun onderzoek te vertellen. Het blijft nog even spannend welke groep studenten die dit jaar gepresenteerd heeft, volgend jaar met de Speckmann-prijs naar huis gaat.

(Gast)ouders luisterden aandachtig naar de verhalen van de studenten.

Speckmann-prijzen

Er worden jaarlijks twee Speckmann-prijzen toegekend. Eén van de prijzen gaat naar de groep studenten met het beste Bachelor onderzoeksverslag van hun etnografisch veldwerk. In hun tweede studiejaar voeren Bachelorstudenten CA-OS in groepen drie weken onderzoek voor het vak Veldwerk NL uit.

De andere prijs gaat naar de Masterstudent met de beste masterscriptie. Masterstudenten CA-OS doen drie maanden veldwerk in Nederland of in het buitenland. De Speckmann-prijs voor de beste Masterscriptie 2017 is in maart door Annelise Reid met haar film over de de Nederlandse Pinkstergemeenschap gewonnen.