Annelise Reid wint Speckmann Masterscriptieprijs 2017

Annelise Reid heeft op 6 maart de Speckmann-prijs 2017 gewonnen, uitgereikt door het Instituut Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie. Annelise schreef een masterscriptie en maakte een film over de Nederlandse Pinkstergemeenschap. Erik de Maaker was haar begeleider.

Participerend onderzoek

Annelise Reid dompelde zichzelf drie maanden onder in een kerkgemeenschap van de Nederlandse Pinkstergemeente. Ze wilde kijken waarom deze geloofsgemeenschap blijft groeien in een tijd van toenemende ontkerkelijking. "Ik vond het een fascinerende paradox dat religie aan de ene kant lijkt te verdwijnen, maar dat  de Pinkstergemeenschap groeit. Moderniteit hoeft dus niet per definitie te betekenen dat de wil tot geloof afneemt”, aldus Reid.

In haar scriptie ‘Moved by the Spirit: Sensing the Divine in a Dutch Pentecostal Church’, legt Reid haar focus op de beleving van de Heilige Geest in de gemeenschap. Het winnen van de prijs was een grote verrassing voor Reid. “Op een gegeven moment heb je zo’n lange tijd in je eentje met je onderzoek doorgebracht, dat deze winst totaal uit het niets kwam voor me”, zegt ze. Reid ontving haar prijs uit de handen van Peter Pels, Hoogleraar Antropologie.

Momenteel werkt Annelise Reid aan een promotieonderzoek bij het Onderzoeksinstituut voor Filosofie en Religiewetenschap aan de Universiteit Utrecht.

Speckmann-prijzen

Er worden jaarlijks twee Speckmann-prijzen toegekend. Eén van de prijzen gaat naar de groep studenten met het beste bachelor leeronderzoeksverslag van hun etnografisch veldwerk. Bachelorstudenten CA-OS voeren in groepen een binnenlands leeronderzoek voor het vak Veldwerk NL uit in hun tweede studiejaar. Dit onderzoek duurt drie weken.

De andere prijs gaat naar de Masterstudent met de beste masterscriptie. Masterstudenten CA-OS doen drie maanden veldwerk in Nederland of in het buitenland.

De Speckmann-prijs voor beste bachelorscriptie zal worden uitgereikt tijdens de Veldwerkconferentie op 21 april 2017.