Naturalisonderzoeker Koos Biesmeijer hoogleraar Universiteit Leiden

Ecoloog Koos Biesmeijer is per 1 maart 2017 benoemd tot hoogleraar Natuurlijk Kapitaal aan de Universiteit Leiden. Zijn leerstoel wordt gevestigd bij het Centrum voor Milieuwetenschappen (CML), onderdeel van de faculteit W&N. Hiermee intensiveren Naturalis Biodiversity Center en de Universiteit Leiden hun samenwerking en versterken zij de positie van Leiden binnen het nationale debat over de duurzame leefomgeving en het belang van natuurlijke processen om dat te bewerkstelligen.

Prof. dr. Koos Biesmeijer

Samenwerking Naturalis en Universiteit Leiden

CML en Naturalis Biodiversity Center – beiden gevestigd op het Bio Science Park in Leiden – hebben het nadrukkelijke voornemen de onderlinge samenwerking te verbreden en intensiveren door middel van gezamenlijke projecten, promovendi en gedeelde labfaciliteiten. De instituten zien Biesmeijer, wetenschappelijk directeur van Naturalis, als een ideale kandidaat om dit voornemen verder in te vullen. ‘Het werk van Biesmeijer rond drivers van pollinator change en gewasbestuiving past uitstekend bij het onderzoek van CML om de invloed van de mens op ecosystemen en biodiversiteit te begrijpen en voorspellen’, schrijft CML-directeur Arnold Tukker. Ook het werk van Naturalis in algemene zin ten aanzien van biodiversiteit past uitstekend bij het werk van de afdeling Conservation Biology van CML, aldus Tukker. Dat bevestigt Naturalis-directeur Edwin van Huis. ‘Het vakgebied van professor Biesmeijer leent zich zeer goed voor samenwerking, en zal het brede gebied van biodiversiteitsonderzoek hierin betrekken. Hierbij zal zijn positie als wetenschappelijk directeur bij Naturalis een belangrijke rol spelen.’

Nature4Life

Biesmeijer vervult tevens een sleutelrol bij de nationale kennisagenda Nature4Life, waarin Naturalis en CML het voortouw hebben genomen. Zijn verbintenis aan de Universiteit Leiden zal de positie van Leiden voor deze landelijke kennisagenda zeker verder versterken, aldus Geert de Snoo, decaan van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen.

Curriculum vitae Koos Biesmeijer

Koos Biesmeijer studeerde biologie aan de Universiteit Utrecht en promoveerde aldaar summa cum laude in 1997 op gedrag en sociale organisatie van bijen. Hij werkte als onderzoeker aan de Universiteit van São Paulo (Brazilië), Cornell University (Verenigde Staten) en de University of Leeds (Verenigd Koninkrijk), waarna hij in 2010 in dienst trad bij Naturalis Biodiversity Center. Sinds 2013 is hij daar wetenschappelijk directeur. Tussen 2012 en 2017 was hij tevens bijzonder hoogleraar Functionele Biodiversiteit aan de Universiteit van Amsterdam. Biesmeijer zal in het kader van zijn hoogleraarschap aan de Universiteit Leiden 1 dag per week bij CML werken.