Museumnacht Leiden in het teken van de tijd

Op vrijdag 19 mei 2017 vindt de negende editie van de Museumnacht Leiden plaats. Het thema ‘Over Time’ staat dit jaar centraal. Negen musea nemen deel, en de binnenstad is die nacht prachtig verlicht.

De Museumnacht Leiden barst dit jaar los met een grote opening op de Beestenmarkt, waarna de bezoekers doorstromen naar de verschillende musea. Speciaal voor de Museumnacht komt Naturalis naar het Academiegebouw. Preparateur Becky Desjardins zal daar live een bijeneter opzetten, een kleurrijke vogel die heel af en toe in Nederland broedt.

Planetarium

In Japanmuseum Sieboldhuis zal hoogleraar Ivo Smits alles vertellen over de manier waarop Japanse boeddhisten geloven dat de tijd zich herhaalt. Bij Museum Volkenkunde geven Jan Terlouw en zijn dochter Sanne een duo-lezing over het thema tijd. Wie liever omhoog kijkt, kan zich melden bij de Oude Sterrewacht. Daar wordt al het schitterends dat het heelal te bieden heeft geprojecteerde in het planetarium.

Kweekvlees

De Museumnacht is natuurlijk niet compleet zonder momenten van ontspanning en vermaak. Kom naar de Hortus Botanicus, en doe mee aan een korte yoga sessie en je voelt je weer helemaal Zen. Bij Erfgoed Leiden en Omstreken proef je ijs gemaakt van kweekvlees. En wanneer de musea dichtgaan is het feest nog niet afgelopen. Bezoek de after party waar je kunt dansen op de hits van Cleavage en Fijne Deuntjes!

Tickets

Kaartjes zijn te kopen op de website www.museumnachtleiden.nl. De museumnacht is tevens ook te volgen op Facebook (Museumnacht Leiden).

Over de Museumnacht

Museumnacht Leiden wordt georganiseerd door Stichting Museumnacht Leiden. Een team van dertien studenten van de A.L.S.V. Quintus werkt nauw samen met de Leidse musea. Op de avond van 19 mei openen Hortus botanicus Leiden, Rijksmuseum van Oudheden, Oude Sterrewacht, Museum Volkenkunde, Japanmuseum SieboldHuis, Molenmuseum De Valk, Erfgoed Leiden en Omstreken, Museum Het Leids Wevershuis en Naturalis (in het Academiegebouw) hun deuren.