Marieke Tollenaar bij Sociaal Bestek over stress aanpakken vanuit het gezin

In Sociaal Bestek schrijft Marieke Tollenaar haar devies: stress aanpakken? Begin bij het gezin! Ze vertelt over haar onderzoek naar de overdracht van stress van generatie op generatie.

Sociaal Bestek

Ouders die vroeger trauma hebben meegemaakt hebben vaker negatievere interactiepatronen met hun kinderen. Ook zien Leidse onderzoekers dat ouders met veel stress minder in staat zijn om empathisch, geduldig en met warmte op (soms lastig) gedrag van hun kinderen te reageren. Zij doen onderzoek naar de overdracht van stress van generatie op generatie.

Stress aanpakken? Begin bij het gezin! (januari 2023)

Marieke Tollenaar is universitair docent bij het instituut Klinische Psychologie aan de Universiteit Leiden. Ze doet onderzoek naar (neuro)biologische processen die een rol spelen bij mentale gezondheid. Zij focust zich in haar onderzoek en onderwijs met name op de langetermijngevolgen van vroege levensstress en kindermishandeling.

Eerder in de Media

Radio Weetlust

In 2022 stond Leiden als European City of Science in het teken van de wetenschap en weetjes. Marieke Tollenaar was bij Radio Weetlust te gast om te vertellen over het effect van stress op de versnellende ouderdom van het lichaam.

Radio Weetlust - woensdag 2 november 2022 // aflevering 306: STRESS

Algemeen Dagblad

'Aging like a president'. Bij Barack Obama zijn de effecten van 8 jaar lang in één van de meest stressvolle functies ter wereld duidelijk zichtbaar; grijze haren. Maar krijg je echt grijze haren van stress? Marieke van Tollenaar legt in een college van de Universiteit van Nederland uit hoe dit precies werkt.

'Aging like a president': krijg je grijze haren van stress? (9 juni 2022)

Blik op Hulp - Emotionele verwaarlozing en mishandeling: ga in gesprek met ouders

In Blik op Hulp schrijft Marieke Tollenaar over wat emotionele verwaarlozing en mishandeling nou precies inhouden en hoe je je er als hulpverlener of hulpkracht toe kunt verhouden.

Blik op Hulp - Emotionele verwaarlozing en mishandeling: ga in gesprek met ouders (23 september 2021)

Valerio zoekt het uit

Kijktip! Valerio4Ever gemist met Marieke Tollenaar, maandag 24 april 2017? De Leidse psycholoog Tollenaar onderzoekt de stressreactie van Valerio tijdens een race op het circuit van Zandvoort met coureur Olaf Commijs. Daarbij vertelt zij over de effecten van stress op het brein en hoe schadelijk dit is voor de levensverwachting.

• Henne Holstege (Alzheimercentrum VUMC) over hoe je hersenen fit blijven tot op hoge leeftijd;
  • Neuropsycholoog Eric Scherder over het bespelen van een instrument en de invloed op de conditie van je hersenen;
  • Neuro-ingenieur Randal Koene over ons brein uploaden naar een computer;
  • Psycholoog Marieke Tollenaar over hoe je hersenen presteren als je met 250 kilometer per uur over een circuit scheurt.

Start 15': Marieke Tollenaar bij Valerio4Ever maandag 24 april BNN op NPO3