Leiden University’s Learners around the World

Het vierde Sustainable Development Goal (SDG) van de Verenigde Naties streeft naar ‘inclusief en gelijkwaardig kwaliteitsonderwijs en het promoten van kansen om een leven lang te kunnen leren.’ Het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden erkent deze verantwoordelijkheid. Het Centre stelt zich als doel om innovatie aan te sporen en te helpen met het zoeken naar antwoorden op nationale en wereldwijde problemen. Dit doen ze door mensen op te leiden en tot actie te inspireren.

Het Centre for Innovation gelooft dat het de taak van de universiteit is om de opgedane ervaring uit de opleiding- en onderzoeksgebieden te delen, niet alleen met onze eigen hoogleraren en studenten, maar ook met anderen die actief zijn of interesse hebben in een bepaald vakgebied. Zij zoeken daarom actief naar manieren om deze kennis te delen met mensen overal ter wereld. Een van de manieren waarop dit gebeurt is via onze Massive Open Online Courses (MOOCs).

Het Centre for Innovation’s Online Learning Lab is gestart met het verzamelen van verhalen van online leerlingen van alle MOOCs van de Universiteit Leiden. Dit om beter te begrijpen hoe zij hun opleidingsmateriaal gebruiken en wat de impact is op hun ambities, carrière, academisch perspectief en het milieu. De collectie van deze verhalen zijn geprojecteerd op een interactieve online wereldkaart, genaamd Learners around the World. Deze website moet anderen inspireren en laten zien wat open access learning kan betekenen voor persoonlijke levens over de hele wereld. Daarnaast zijn er ook voorbeelden van hoe MOOCs kunnen leiden tot verdere onderwijsaspiraties.

“ Leiden University: you are one of the reasons I will keep going after my dreams”

ahmed.png

In een verhaal gedeeld door Dang Kim Khu, onthult hij het volgende: “Omdat wij een ontwikkelend land zijn en ik een jonge en enthousiaste chirurg ben, zal deze cursus mij helpen om de zorg voor ontvangers van een niertransplantatie te verbeteren.” In een ander voorbeeld vertelt Nour Mohamed Ibrahim Ali: “Ik werk nu bijna een jaar in het veld van internationaal belastingrecht. Ik heb gemerkt dat de MOOC Rethinking International Tax Law Course veel academische perspectieven aan mijn professionele, praktische leven heeft toegevoegd. Deze online course heeft mij geïntroduceerd in het domein van Europese belastinghervorming. In de cursus worden veel praktijkvoorbeelden zoals Apple en Amazon behandeld.”

Ruud van Soelen heeft de MOOC ‘Federalism and Decentralisation’ gevolgt en toegepast op zijn werk in Mali. “Universiteit Leiden’s MOOC heeft mij voorzien van een goede accademisch perspectief dat ik dagelijks gebruik in mijn werk in Mali. Decentralisatieprocessen en overheidsstructuren gaan hand in hand met de ontwikkeling van Mali, zeker wat betreft bestuur. Ik werk op het gebied van jeugdwerkloosheid. Dagelijks probeer ik het dynamiek van bestuur te integreren met mijn werk, de opgedane kennis en persoonlijke ervaring.”

Zo zegt ook Hazem Ahmed uit Egypte iets vergelijkbaars over de cursus International Law in Action: “Deze cursus heeft me doen geloven in een betere wereld. Het beschermen van wereldwijde waarden zoals vrede en recht zijn zeer uitdagend maar haalbaar. Mensen moeten er samen voor werken om deze doel te bereiken. Universiteit Leiden en beste docenten van het Grotius Centre, jullie zijn een van de redenen waarom ik achter mijn dromen aan zal blijven gaan.”

De Learners around the World website is samen met een nieuw jaarlijks innovatierapport (16/17) uitgebracht door het Online Learning Lab. Het rapport is bedoeld om te inspireren tot online denken en discussie over hoe we onze docenten en studenten op de campus en daarbuiten beter kunnen bedienen. De persoonlijke verhalen fungeren als beginpunt hiervoor.