De Hoop Scheffer: 'Trump kiest voor klassiek Amerikaans buitenlandbeleid'

Afgelopen weekend bestookte Amerika met kruisrakketen een Syrische luchtmachtbasis. Jaap de Hoop Scheffer, als hoogleraar verbonden aan ISGA, sprak hierover met Nieuwsuur.

In de uitzending zei De Hoop Scheffer dat de aanval, die hij een strafmaatregel noemt, ook hem had verrast. Hij stelt dat Trump hiermee zich af wil zetten tegen Obama en laten zien dat de VS er ook nog toe doen in het conflict. Daarnaast laat de reactie van Trump volgens hem zien dat er in de achterkamers zich een machtsstrijd af speelt, waarin de traditionele republikeinen sinds recent de overhand hebben.  Verder wordt in de uitzending besproken of deze koerswijziging goed of misschien gevaarlijk is, en bij wie de schuld van de oorspronkelijke chemische aanval ligt.

De volledige uitzending is terug te vinden op de website van de NOS.